پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فواید ورزش بعد از خوردن غذای چرب


فواید ورزش بعد از خوردن غذای چرب
شاید با خوردن غذای چرب احساس رضایتمندانه ای از وضعیت تغذیه خود نداشته باشید، اما دو ساعتی صبر كرده و سپس كمی ورزش كنید. به این ترتیب آسیب ناشی از چربی بر عروق را خنثی می كنید. منظور از ورزش این نیست كه حركات ژیمناستیكی انجام دهید، بلكه پیاده روی نیز مناسب است.
خوردن فقط یك تكه كیك هویج دارای چربی اشباع و نوشیدن شیر بستنی از توانایی بدن برای حفاظت از خود در برابر بیماری قلبی می كاهد. چربی موجود در این مواد توانایی كلسترول خوب خون یا اچ.دی.ال را برای انجام وظیفه اش كه حفاظت از دیواره داخلی عروق از مواد التهابی موثر در تشكیل پلاك است، تقلیل می دهد. پس از خوردن یك غذای چرب، عروق قابلیت خود را برای اتساع در پاسخ به افزایش جریان خون از دست می دهند. این اثر چهار تا شش ساعت پس از مصرف غذا به اوج خود می رسد و عروق به رگ های خونی یك بیمار قلبی شباهت پیدا می كنند.
این مدت زمانی پس از خوردن غذای چرب، محیط را برای ناسالم شدن عروق آماده می كند و زمانی كه عروق وضعیت سالمی نداشته باشند منجر به بیماری قلبی، مقاومت به انسولین و دیگر مشكلات می شوند. ورزش كردن پس از مصرف این نوع غذاها، وضعیت را تغییر می دهد و در واقع با آن غذای پرچرب مقابله می كند، البته این بدان معنی نیست كه مردم به بهانه ورزش غذای چرب مصرف كنند، اما متاسفانه برخی این كار را می كنند و لذا باید به طریقی از اثرات مضر آن بكاهند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید