جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کودکان به یکساعت فعالیت ورزشی در روز نیاز دارند


کودکان به یکساعت فعالیت ورزشی در روز نیاز دارند
بر اساس مطالعات جدید کودکان برای حفظ تندرستی به یک ساعت فعالیت ورزشی نیاز دارند .
با توجه به اینکه چاقی در کودکان روند صعودی پیدا کرده است و اجرای فعالیتهای ورزشی در کودکان شدیداً در خطر می باشد ، پژوهشگران معتقدند توصیه به انجام فعالیت های ورزشی به والدین ، پزشکان ، مسئولین سلامت جامعه و مدیران مدارس می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد .
محققان پزشکی معتقدند که چاقی در کودکان همانند بزرگسالان یک مشکل با اهمیت و جدی می باشد . آنها می گویند اگر امروز برای انجام حرکات ورزشی و تحرک کافی در کودکان کاری نکنیم ،‌۲۰ تا ۳۰ سال بعد باید منتظر پدیده چاقی بصورت اپیدمی باشیم .
پنج دقیقه در روز :
گروهی از پزشکان معتقدند که کودکان ۸ تا ۱۱ سال بطور میانگین ۵ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید در طی فعالیتهای روزانه خود انجام می دهند و حتی تحقیقات در امریکا نشان داده است که کودکان بطور میانگین کمتر از ۲۵ دقیقه فعالیت ورزشی در طی برنامه های آموزشی هفتگی خود در مدرسه دارند .
البته در مورد میزان نیاز کودکان به فعالیتهای فیزیکی و تحرک ورزشی آمار دقیقی وجود ندارد . ما می دانیم که بزرگسالان روزانه به ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید نیاز دارند تا از لحاظ قلبی - عروقی دچار مشکل نشوند و یا برای کنترل وزن ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی مورد نیاز است و یا حتی برای کاهش وزن بیشتر از آن ،‌ لیکن در مورد نیاز دقیق کودکان اطلاعات دقیقی در دست نیست . حتی در کنفرانسهایی که اخیراً به منظور ارزیابی میزان نیاز کودکان به ورزش برگزار شده است اظهار شده است که لازمست تحقیقات بیشتری در مورد فوق بعمل آید تا با قاطعیت بیشتری در مورد میزان نیاز کودکان به فعالیتهای ورزشی صحبت نمود . البته همه محققین بر این عقیده متفق القول می باشند که کاهش فعالیتهای ورزشی در برنامه های آموزشی مدارس یک مشکل بسیار بزرگ و با اهمیت می باشد . با توجه به تأکید بیشتر مدارس بر جنبه های آموزشی دروس تئوری و تستی ، کلاسهای مربوط به ورزش و فعالیتهای ورزشی بتدریج در حال حذف شدن از مدارس راهنمایی و دبیرستان و حتی بسیاری از مدارس ابتدایی می باشد .
بخصوص در دوران ابتدایی کودکان نیاز به حرکات بیشتری دارند و کاملاً غیرمنطقی و غیرطبیعی است که یک کودک دبستانی در تمام مدت روز بیحرکت بماند و انرژی خود را تخلیه ننماید . حتی متخصصین علوم پزشکی معتقدند که فعالیتهای ورزشی باعث می گردد که کودکان از لحاظ دروس خود نیز نمایش بهتری داشته باشند و به موفقیتهای بیشتری نائل شوند . لذا پزشکان پیشنهاد می نمایند که فعالیتهای ورزشی باید از زمان کودکستان تا سال دوازدهم در کلیه برنامه های آموزشی گنجانده شود . البته بعضی از مدارس مقاومت می کنند و کمبود بودجه و افزایش نیازهای آموزشی تحصیلی دانش آموزان را که زمان بیشتری از ساعات مدرسه را به خود اختصاص می دهد بهانه می کنند .
و شاید برای حل این معضل لازم باشد یا ساعات کار مدارس در طی روز افزایش یابد و یا فعالیتهای ورزشی دانش آموزان به ساعات بعدازظهر انتقال یابد .
البته علاوه بر مدارس و مدیران آنها ، والدین کودکان نیز دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و باید به منظور ترغیب بیشتر کودکان خود به ورزش کردن تهییج شوند و خود نیز بعنوان یک الگوی بسیار مناسب به فعالیتهای ورزشی بپردازند . پرواضح است که اگر والدین فعال باشند کودکان آنها نیز فعال خواهند بود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید