سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ آبان ـ ۱۸ نوامبر ـ «دماغه امید نیک» سرآغاز استعمار خاور زمین


۱۸ نوامبر سال ۱۴۸۸ بارتولومو دیاز ، دریانورد پرتغالی ، به منتهی الیه قاره افریقا رسید و آنجا را كه دو اقیانوس اطلس و هند با هم تلاقی می كنند دماغه توفانها نام نهاد، ولی پس از بازگشت به پرتغال و دادن گزارش كار خود به پرنس جان دوم رئیس كشور پرتغال، جان دوم نام دماغه كه باب تازه ای را به روی اروپاییان می گشود به «دماغه امید نیك» تغییر داد كه هنوز به همین نام باقی است.
سران پرتغال از جمله جان دوم و مانوئل كه اندیشه های پرنس هانری (هانری دریانورد) را با حرارت تمام دنبال می كردند پس از تصرف انگولا در غرب افریقا در سال ۱۴۸۴ به فكر یافتن راه دریایی هند از جنوب افریقا پرداخته بودند.
ماموریت دیاز دو سال طول كشید و وی در بازگشت به لیسیون به پرنس جان دوم گزارش داد كه با نزدیك شدن به جنوب آفریقا ستاره شمال ناپدید شد و دماغه، منطقه ای توفانی است كه او مجبور به عبور زیگزاگ از آن شد و مسافت كوتاهی را در ۱۳ روز طی كرد، آن طرف دماغه مردمی زندگی می كنند كه تمدن بالاتری دارند و به زبانی دیگر تكلم می كنند.
رئیس كشور پرتغال پس از دریافت این گزارش و تنظیم نقشه دریایی بر پایه مدار و نصف النهار، در سال ۱۴۹۷ «وسكو داگاما» را كه یك نظامی دریانورد بود با چهار كشتی مجهز به ۲۰ توپ و ۱۷۰ تفنگدار روانه هند كرد كه این گروه ۲۲ نوامبر سال ۱۴۹۷ از دماغه امید نیك گذشت و از طریق موزامبیك و مومباسا و با كمك یك راهنمای هندی به نام ابومجید كه با او در یك بندر افریقای شرقی آشنا شده بودند و یك دریانورد بود ۲۳ ماه مه سال ۱۴۸۸ تقریبا یك سال پس از ترك لیسیون به ساحل غربی هند در «كالیكت» رسید. به این ترتیب، وی و همراهانش اولین اروپاییان بودند كه از طریق دریا به هند رسیده بودند، كریستف كلمب شش سال پیشتر (۱۴۹۲) برای یافتن راه دریایی هند از طریق دریاهای غرب به قاره آمریكا رسیده بود، وی از سوی اسپانیا مامور این كار شده بود.
داگاما با پرداخت رشوه و دادن هدیه از تحریك حكمران محلی در هند به دشمنی با خود پیشگیری كرده و ماندگار شده بود.
وی در بازگشت به پرتغال گزارش كرد كه مسلمانان شرق عمدتا نسبت به مسیحی بودن آنان عكس العمل نشان می دادند تا اروپایی بودنشان.
داگاما در سفر دوم برای ایجاد پایگاهی در ساحل هند از توپ استفاده كرد.
در پی سفرهای داگاما و كلمب راه برای استعمار اروپایی باز شد، مخصوصا كه پاب با صدور فرمانی قاره آمریكا ( اموال و اراضی بومیان معروف به سرخپوستان ) را به اسپانیا و پرتغال بخشید!. همزمان با این تحولات، به حكومت مسلمانان هم كه بر گوشه ای از اسپانیا مسلط بودند خاتمه داده شد.
جانشینان داگاما بودند كه به خلیج فارس دست اندازی كردند و مسائل موجود منطقه، ریشه همان دست اندازی ها و رقابت های استعماری اروپاییان است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید