پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

التهاب کبدی (ویروسی)


التهاب کبدی (ویروسی)
هپاتیت یا التهاب كبدی به برخی بیماریهایی گفته می شود كه موجب اختلال موقت یا دائمی عملكرد كبد می شوند .
این التهاب ممكن است علل مختلف داشته باشد كه ویروسها از مهمترین علل آن هستند . ویروسهای عامل التهاب كبد انواع مختلف دارند كه برخی مانند ویروسهای هپاتیت D,C,B از راه خون ومایعات بدن انتقال می یابند و برخی مانند ویروسهای هپاتیـت A , E از راه آب و غذای آلوده منتقل می شوند . هپاتیت نوع A معمولاً در كودكان رخ می دهد و اغلب خفیف و حتی بدون زردی و مانند یك سرماخوردگی معمولی است و مزمن نمی شود . رعایت بهداشت فردی و پرهیز از آب و غذایی كه احتمال آلودگی دارد در پیشگیری از این نوع التهاب كبد موثرند .
هپاتیت های B,C معمولاً‌ در جوانان و بزرگسالان رخ می دهد و در حدود یك سوم مبتلایان به نوع B هیچ علامتی از جمله زردی ندارند .
یك درصد از مبتلایان به هپاتیت B و ۷۰% از مبتلایان به هپاتیت C دچار عفونت مزمن می شوند كه ممكن است به نارسایی كبدی و حتی سرطان منجر شود . پرهیز از اعتیاد و روابط جنسی نامشروع ورعایت بهداشت و نكات ایمنی در تزریقات در پیشگیری از این نوع از التهاب كبد موثرند .
برای پیشگیری از ابتلاء افراد خانواده مبتلایان به هپاتیت های A,B واكسن های موثری وجود دارد كه با مراجعه به مراكز بهداشتی – درمانی و تجویز پزشكان قابل دسترسی هستند .
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید