جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آیا می‌دانید رنگ‌ها چه مفهومی دارند؟


آیا می‌دانید رنگ‌ها چه مفهومی دارند؟
رنگ ها برای شناسایی اجسام بسیار مهم اند و در طراحی محصول، باید پارامتر رنگ را درنظرگرفت. رنگ، عاملی مهم و قابل پیش بینی است كه ساختمان و كاركرد یك جسم را تحت تاثیر قرارمی دهد. به گزارش ایسنا، رنگ ها به عنوان ابزاری برای «بیان فرم و تفكیك سطوح» هستند. رنگ برای القای حسی كه طراح نیازدارد تا در مصرف كنندگان كالایش ایجاد شود، نیز، كاربرد دارد.می توان با استفاده از تركیب مناسب رنگ ها، توجه افراد را به سمت مناسب جلب كرد.
كلید جلب توجه، ایجاد تباین یا كنتراست مناسب، بین جسم و پس زمینه آن است؛ مثلاً می توان از رنگ های نافذ، زنده و قوی، در زمینه ای عادی استفاده كرد تا نظر فرد به سوی موردنظر جلب شود. در اتومبیل ها، دكمه فلاشر اغلب به رنگ قرمز است تا در پس زمینه كرم یا مشكی داشبورد، به سادگی و در اولین نگاه خودنمایی كند.
در كارگاه ها و محیط كارخانه، دكمه های توقف اضطراری اغلب به رنگ قرمز یا زرد هستند تا در محیط به سرعت مشاهده شوند. در طراحی محیط اداری و طراحی محصول نیز رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند تا قسمت های مختلف آن بتوانند در شرایط مختلف كاركردهای خود را نشان دهند. با ایجاد هماهنگی بین رنگ ها، می توان مجموعه ای از اجسام را در یك گروه گذارد و بین آنها وحدت معنایی ایجادكرد؛ عكس این موضوع نیز صادق است، به این معنی كه می توان با بهره گیری از نوع رنگ ها، بخش های واحد یك جسم را مجزا كرد. مثلاً در بزرگراه ها با استفاده از خطوط سفیدرنگ در زمینه سیاه، بزرگراه را به مسیرهای مجزا می شكنند، درحالی كه ذاتاً بزرگراه یك جسم یكپارچه است.
برای ایجاد حس تجمع بهتر است رنگ ها به نوعی آرایش یابند كه مرز بین اجسام كم رنگ شود و برعكس برای ایجاد حس تفرق، مرزها پررنگ و دارای كنتراست بالا باشند. با استفاده از رنگ های مناسب در طرح محصول،می توان احساس مختلفی در آن ایجادكرد؛ مثلاً رنگ های سرد ملایم، كوچك تر از میزان واقعی آن جلوه داده می شود. با استفاده از رنگ می توان هماهنگی محیطی ایجاد كرد و مرزهای جسم را از بین برد و آن را با محیط هماهنگ ساخت. از این اصل در استتار اجسام استفاده می شود.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید