جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثرات داروهای هورمونی در زنان


اثرات داروهای هورمونی در زنان
● اثرات داروهای هورمونی در زنان مبتلا به بیماریهای قلبی
دکتر کارن الکساندر ، متخصص قلب مرکز پزشکی آمریکا معتقد است زنانی که بیماری قلبی دارند ، نباید تحت هورمون درمانی قرار گیرند چرا که داروهای مربوطه ، بیماران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر انواع بیماری های قلبی قرار می دهد . در صورتی که چنین مواردی درباره زنانیکه هیچ گونه سابقه قلبی نداشتند ، مشاهده نشده است .
دکتر الکساندر و همکارانش ، آزمایش هائی را که روی ۸۸۰۳ زن صورت گرفته بود را بررسی کردند - همه زنان مورد آزمایش یک بار سکته کرده بودند و ۱۸۵۷ نفر از آنها یائسه بوند . تحقیقات نشان داد گر چه میزان سکته قلبی و مرگ و میر در بین زنانی که از داروهای جایگزین هورمون استفاده کردند ، بسیار کمتر از سایرین بود ولی افرادی که پس از سکته ، استفاده از این داروها را آغاز کرده بودند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر انواع بیماری های قلبی قرار داشتند .
۱۱۱ نفر از افراد پس از اولین سکته استفاده از داروهای هورمونی را آغاز کرده بودند که بیش از ۳۷٪ از آنها طی اولین سال استفاده از این داروها ، درد بسیاری در قفسه سینه احساس کرده و به همین جهت در بیمارستان بستری شدند .
دکتر الکساندر افزود : کسانی که تحت هورمون درمانی هستند اگر چنانچه سکته قلبی کنند بهتر است درمان خود را ادامه دهند . ولی در مجموع به خانم ها پیشنهاد می شود که تنها به منظور پیشگیری از بروز مجدد بیماریهای قلبی اقدام به مصرف داروهای هورمونی نکنند .
منبع : میکرو فارس


همچنین مشاهده کنید