شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ آبان ـ ۱۹ نوامبر ـ بانو «کندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا شد


در پی كناره گیری ژنرال كولن پاول ، « كندو لیزا رایس » ۵۰ ساله ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴ به سمت وزیر امور خارجه آمریكا تعیین شد. با اعلام نامزدی بانو «رایس» برای احراز این سمت، روزنامه ها عموما این بیان او را در سمت مشاور ویژه امور امنیت ملی حكومت بوش یاد آور شده بودند كه پس از تعرض نظامی آمریكا به عراق و بلند شدن صدای اعتراض اروپاییان، گفته بود: فرانسه را مجازات كنید، به آلمان اعتناء نكنید و روسیه را ببخشید. این سه دولت از معترضان اشغال نظامی عراق توسط آمریكا بدون مجوز شورای امنیت بودند.
برخی از مفسران اروپایی «رایس» را بانویی با داشتن روش « ماكیاولی » توصیف كرده و نوشته اند كه گمان نمی رود در زمان او به عنوان رئیس دیپلماسی آمریكا، روش سیاسی و برخورد آمریكا با دولتهای دیگر نرم تر شود. به نوشته این مفسران، روشها و طرز تفكر بوش و رایس از هم جدا نیست و می توان گفت فلزی یكپارچه اند كه به هم جوش داده شده اند. رایس كه از دانشگاه « دنور ( كلرادو ) » دكترای مطالعات بین المللی گرفته در سال ۲۰۰۰ ، در جریان مبارزات انتخاباتی، مشاور امور جهانی و سیاست خارجی بوش و اندرز ده او در این زمینه ها بود. به نوشته مطبوعات، كندولیزا رایس از حامیان درجه اول حمله به عراق و اشغال نظامی این كشور بود. بانو رایس مدتی هم مدرس دانشگاه ستنفورد بود و در مركز مطالعات امنیت بین المللی و كنترل تسلیحات این دانشگاه كار می كرد.
رایس در زادروز خود ( متولد ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ ) می دانست كه نامزد سمت وزیر امور خارجه آمریكا خواهد شد و تصویب این انتصاب در سنای آمریكا دشوار نخواهد بود.
وزارت امور خارجه آمریكا از نظر اهمیت نخستین وزارتخانه این كشور است.
بانو رایس از سالها پیش با دولت آمریكا همكاری داشته است. وی قبلا در ستاد ارتش آمریكا سمت های جانبی داشت و در دوران حكومت بوش ( پدر ) مدیریت مشاوران امور اروپای شرقی و شوروی وی را عهده دار بود و در دوره اول حكومت بوش ( پسر ) مشاور ویژه امنیت ملی رئیس جمهوری شد و نخستین زنی در آمریكا بود كه دارای این سمت شده بود. روزنامه ها از وی به عنوان كارشناس امور روسیه و اروپای شرقی نام برده اند.
به نوشته برخی از روزنامه های اروپا ، بانو رایس در دوران وزارت خود در برابر جورج بوش فقط گوش خواهد بود و دهان به كوچكترین اعتراض و مخالفت نخواهد گشود.
به نظر مطبوعات اروپا كه انتصاب « رایس » را تفسیر كرده اند، سیاست بوش در دوره دوم حكومتش هم نسبت به اسرائیل كه وی بیش از هر رئیس جمهوری دیگر آمریكا مدافع آن است تغییر نخواهد كرد.
پاره ای از رسانه های آمریكایی ضمن بحث از انتصاب بانو رایس اشاره كرده اند كه اگر او در سیاست خارجی و رفتار با سایر دولتها بازهم یكدنگی كند، باعث احیاء حس مقاومت در این دولتها خواهد شد كه مآلا دودش به چشم ملت آمریكا خواهد رفت.
ریچارد آرمیتاژ معاون وزارت امورخارجه آمریكا از لحظه انتصاب رایس، از این سمت كناره گیری كرده و احتمال استعفاهای متعدد دیگر می رود.
از آنجا كه آمریكا به صورت فدراسیون اداره می شود، نقش سه وزارتخانه امورخارجه ، دفاع و خزانه داری این كشور بیش از وزارتخانه های مشابه در ممالك دیگر است زیرا كه در آمریكا امور دیگر بر عهده ایالتهاست كه قوانین متفاوت دارند و هركدام عملا یك كشورند، و به همین دلیل است كه بیشتر فعالیت های دولت فدرال متوجه سیاست خارجی ، امور دفاعی و پول ( دلار ) است و پیرامون آنها دور می زند. سایر وزیران كابینه دولت فدرال آمریكا، جز دادستان كل ( برابر وزیر دادگستری در سایر كشورها كه بازپرسها و پلیس فدرال و اداره مهاجرت زیر نظر او عمل می كنند) وظایف برنامه ریزی و مشورتی دارند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید