شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ آبان ـ ۲۰ نوامبر ـ روزی که تولستوی اندیشمند و نویسنده بزرگ روسیه درگذشت


۲۰ نوامبر سال ۱۹۱۰ "لئو نیکلایوویچ تولستوی" نویسنده شهیر و اندیشمند روسیه در ۸۳ سالگی در گذشت. او در ۲۸ اوت ۱۸۳۸ در یک خانواده ارباب ملک در منطقه تولی به دنیا آمده بود و در کودکی مادر و در نوجوانی پدر خود را از دست داده بود. وی به دلیل مخالف بودن با برنامه های تکراری و بعضا بی ارتباط، دانشگاه را در سال سوم ناتمام رها کرد. تولستوی همه مراحل زندگی را طی کرد از جملع خدمت نظام وظیفه.
تولستوی معتقد به "کمال Perfection" بود و می گفت فرد وقتی به کمال می رسد که جسما و روحا و اخلاقا سالم باشد. وی این سه عامل را عوامل شادی بخش زندگانی می دانست.
تولستوی مخصوصا بعد از میانسالی مخالف بهره برداری انسان از انسان شده بود که در روسیه بیش از نقاط دیگر رواج داشت. دوبار سرف های املاک خودش را آزاد کرد (روستاییانی که با املاک خرید و فروش می شدند و ضمیمه املاک بودند سرف نامیده می شدند) ولی آنان به دلیل ناباوری آنجا را ترک نکردند.
در زمینه نوشتن داستان عقیده داشت که داستان باید به گونه ای نوشته شود که خواننده عشق به زندگی پیدا کند و عشق به زندگی یعنی عشق به خود و جامعه.
به باور تولستوی نویسنده داستان باید آن را شخصا دیده و تجربه کرده باشد و به عبارت دیگر خود او آن را باور داشته باشد. داستان "آنا کارنینا" تجربه عشق خودش به سونیا بود که بعدا باهم ازدواج کردند.
تولستوی داستانها و نمایشنامه های متعدد نوشت از جمله : دوران بچگی، نوجوانی، جوانی ، آناکارنینا، جنگ و صلح، کوپن جعلی، پدر سرگیوس، آقا و نوکر، قزاقها و ...
نامه هشدار دهنده او به تزار نیکلای دوم که در سال ۱۹۰۱ نوشته و ارسال شده و در موزه نگهداری می شود سند بزرگی است که در آن اوضاع نابسامان روسها منعکس است. تولستوی در این نامه به تزار هشدار داده بود که اگر آزادی ندهد و دموکراسی برقرار نکند و از شکاف پهناور مان فقیر و غنی نکاهد و نظام فئودالی را تعدیل نکند جنگ داخلی اجتناب ناپذیر خواهد بود و روسیه نابود خواهد شد.
تولستوی در اواخر عمر از زنش قهر کرد و با قطار از زادگاه خود فرار کرد و در تنهایی درگذشت. وی دارای یازده فرزند شده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید