جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تکنیک های رفع خواب آلودگی


تکنیک های رفع خواب آلودگی
در حالی كه بیش از نیمی از جمعیت كره زمین از بی خوابی رنج می برند و برای یك ساعت خواب آرام و دلنشین به هرگونه داروی خوراكی و غیرخوراكی و جوشانده و دم كرده متوسل می شوند، آدم هایی نیز پیدا می شوند كه به خاطر خواب آلودگی زندگی اجتماعی شان مختل شده و ناچار به ترك موقعیت شغلی هستند.
خواب آلودگی در محیط كار بیشتر اوقات ثمره خستگی، بی خوابی های چندروزه و فعالیت كاری زیاد و بدون وقفه است كه اغلب با استراحت كامل و خوابیدن در محیط آرام، تاریك و بی سروصدا رفع می شود. تكنیك های تمدد اعصاب در این میان نقش فوق العاده ای دارند. یكی از این روش های آرام سازی بدن ، تحریك محل ورود سوزن در طب سوزنی از طریق اعمال فشار مستقیم است كه از خواب آلودگی جلوگیری می كند. از آنجا كه خواب آلودگی هوشیاری فرد را نیز مختل می كند، این روش تاثیر بسزایی در حفظ هوشیاری فرد در زمان انجام كار خواهد داشت.
در بدن مناطق حساسی وجود دارد كه تحریك آنها باعث ایجاد آرامش در بدن می شود. ناحیه گیجگاه، بالای دو ابرو، نقطه بالای سر، پشت گردن، قسمت رویی مچ دست، ناحیه پشت قوزك پا، ناحیه بین انگشت شست پا و انگشت دوم، فاصله میانی انگشت شست و اشاره دست، ناحیه پشت زانو و پاشنه پا از جمله نقاط تحریك و آرام سازی بدن هستند كه ماساژ دادن آنها باعث ریلكسیشن، رفع خستگی و كسالت شده و به بهبود خواب آلودگی كمك می كند. این روش علاوه بر اینكه باعث تمدد اعصاب در محیط كار می شود روش بسیار خوبی است كه برای افزایش تمركز و هوشیاری در كلاس درس به دانش آموزان پیشنهاد می شود.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید