پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استان چهار محال و بختیاری


استان چهار محال و بختیاری
چهار محال بختیاری در قلمرو مركزی رشته كوههای زاگرس بین پیشكوههای داخلی و استان اصفهان استقرار یافته است. این استان از شمال و شرق استان اصفهان از غرب به استان خوزستان و از جنوب به استان كهگیلویه و بویر احمد محدود است.
براساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور استان چهار محال بختیاری ۵ شهرستان، ۱۷ شهر، ۱۰ بخش و ۳۴ دهستان دارد. شهرستانهای این استان مشتمل باست بر شهركرد ، بروجن ، لردگان. فارسان و اردل.
● دیدنیهای استان
▪ زاینده رود
تمامی مسیر زاینده رود از قراقوش در انتهای مرز شمالی تا چلوان در نزدیكی سامان از جاذبه های اصلی و كانون های عمده تفرجگاهی استان بشمار می آید. این ناحیه با روشتاهای زیبای قراقوش كرمگوگان ماركده قوچان صادق آباد قار تطوع پونه وارهوره دشتی چم كاكا چم جنگل چنگ هر ساله هزاران خانوار بومی و غیر بومی را به سوی خود جلب می كند.
▪ لردگان
حواشی رودخانه لردگان كه محل مزارع و شالیزارها است چشم اندازهای بسیار جالب توجهی دارد از این نقطه نظر به ویژه در فصول پاییز و زمستان بسیار زیبا و دیدنی است.
▪ قلعه دزك
این بنا در جنوب شرقی روستای دزك قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشكوهی ساخته شده است. طبقه اول دارای یك هشتی ورودی در وسط است كه از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می شود. در طرفین هشتی چهار ایوان قار دارد كه دو دیوان رو به شمال و دو دیوان رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار است.
▪ پل زمان خان
این پلیكی از بناهای با ارزش و قدیمی استان است كه در ۲۹ كیلومتری شمال شهر كرد قرار دارد. در ادوار گذشته ایلات و عشایر بختیاری از روی آن آمد و شد می كردند. پل به دست یكی از رؤسای عشایر به نام زمان خان به صورت دو دهنه هشت متری احداث شده است.
▪ پیر غار
سنگ نوشته های مشروطیت پیر غار از تفریجگاههای منطقه چهار محال است كه در بخش میزدج قرار دارد. در این محل چشمه های آب از داخل سنگ ها در جریان است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
زمینه های بافت چوخا، خورجین، قالی، قالیچه سیاد چادر گلیم دستكش و كلاه پشمی و ... است.
بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد. مهمترین صنایع دستی عشایر چهار محال و بختیاری عبارتند از :
خورجین بافی، گیوه دوزی، كلاه مالی، نمد مالی، چوخا بافی، قالی بافی، نمكدان، خور، وریس، جاجیم بافی، بافت سیاه چادر، گلیم بافی، قفل سازی، جل، كمچه دان، پاس، كلاه و دستكش.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید