جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استان سمنان


استان سمنان
استان سمنان در حال حاضر دارای ۴ شهرستان، ۱۴ شهر، ۱۰ بخش، ۲۸ دهستان است. شهرستان های آن عبارتند از سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار. شهرهایتابعه استان نیز چنین اند سمنان مهدی شهر، شهیمرزاد، شرخه، شاهرود، بسطام، تجن كلاته میامی بیارجمند دامغان گرمسار ایوانكی و آرادان.
● دیدنیهای استان
▪ دروازه ارگ سمنان
یكی از آثار تاریخی و با ارزش دوران قاجاریه است كه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. بر سر این تصاویر شاه قاجار بنا شده است. بر سر در این بنا تصویر تاریخی نبرد رستم و دیو سپید به طرز زیبایی بر كاشیهای هفت رنگ نقش بسته است.
▪ چشمه علی و عمارت آن
این چشمه در ۳۵ كیلومتری شمالی دامغان قرار دارد و از قدیم الایام یكی از نقاط پرجاذبه بوده است. این محل با صفا در قدیم گردشگاه فرمانروایان و سلاطین بود بطوری كه پادشاهان اولیه قاجار علاوه بر توجه به شهر دامغان چشمه علی را نیز مورد توجه قرار دادند.
▪ آب انبار افی آباد
در ۱۷ كیلومتری شرق گرمسار ابتدای جاده ارتباطی به علی آباد.
▪ كاروان سرای شاه سلیمانی آهوان
این كاوران سرا كه در آهوان در ۴۲ كیلومتری شرق سمنان واقع است در سال ۱۰۹۷ هجری در زمان شاه سلیمان صفوی برای استراحت زایرین امام هشتم كه از سمنان و آهوان به مشهد مشرف می شدند ساخته شد اما به غلط كاروان سرای شاه عباسی نام گرفت.
▪ برج چهل دختران
در اواسط خیابان حكیم الهی و بر سرا راه شهر به محلات ثلاث (كوشمغان زاوغان و كدیور) و بین محله كوشمغان و زاوغان سمنان برج كهنه قدیمی و نیمه مخروبه ای وجود دارد كه به نام برج چهل دختر یا چهل دختران نامیده می شود. وجه تسمیه این برج مذكور را چهل دختر كه دست از تعلقات دنیوی كشیده و تارك دنیا شده بودند با گل و خشت ساخته اند.
▪ مسجد امام خمینی
این مسجد چهار ایوانی در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. این بنا چهار در ورودی دارد كه سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس های زیبا تزیین شده است. صحن وسیع مهتابیهای متعدد و كاشیكاری زیبا بر شكوه آن افزوده است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
استان سمنان از مراكز قابل توجه صنایع دستی كشور است. در این استان انواع صنایع دستی نظیر قالیبافی، گلیم بافی، نمد مالی، سرامیك و سفالسازی و ... وجود دارد كه هر یك از آنها سوغاتی گرانقدری برای بازدید كنندگان از استان محسوب می شوند.
مهمترین صنایع دستی استان سمنان عبارت اند از :
گلیم بافی، قالیبافی، نمد مالی، چاپ قلمكار، سفالگری و سرامیك، دستبافت ها.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید