جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

استان مازندران


استان مازندران
از نظر جغرافیایی دارای دو قسمت كوهستانی و جلگه ای است. مركز استان مازندران شهر ساری می باشد. و از شهرهای مهم این استان آمل، بابل، ساری، نوشهر، كلاردشت، بهشهر، قائم شهر، نور، چالوس، تنكابن و سوادكوه می باشد.
● دیدنیهای استان:
از هر جاده ای كه به مازندران سفر كنید در آغاز ورود به این استان سرسبزی و شادابی و حركت روان آبهای زلال چشمه سارها و آبشارها همراه با نقاط كوهستانی كم نظیر و تماشایی به چشم اندازی شما می پردازند.
▪ كاخ رامسر
در رامسر كاخ تاریخی رامسر و آبگرم رامسر و در كلاردشت دریاچه رویایی ولشت- در جاده نور چشمه آب سرد گشیل و پارك جنگلی نور و ...
در جاده چالوس و نوشهر تأسیسات سیاحتی نمك آبرود ، پارك زیبا و ذخیره گاه شمشاد در سی سنگان كه گلهای معطرش در نسختین روزهای نوروزی مشام انسان را با عطر خوش و دلنشین خود معطر می كند.
▪ دریاچه ولشت
عباس آباد و بالاخره پناهگاه حیات وحش دشت ناز كه مامن آهوی زرد ایرن است و تالاب دیدنی میانكاله همراه با طبیعت بسیار زیبایش همه و همه می تواند روزهای خوش نوروز شما را شیرین و فرحبخش سازد و ساحل زیبای خزر با آرامش كم نظیر كه توفانهای گاه به گاهش آنرا رویایی و تماشایی تر می كند همه روزها را برایتان نوروز خواهد ساخت.
در محور فیروز كوه بعد از سرازیر شدن از گردنه كدوك خط راه آهن كه بشكلی مارپیچ و زیبا در سه مسیر در دامنه های شمالی رشته كوههای البرز كشیده شده كه به سه خط طلا موسوم است همراه با پل زیبا و تاریخی ورسك
جگلهای انبوه سوادكوه در جاده ای كه در كنار رودخانه تالار كشیده در مقابل شما قرار دارد.اگر از محور لاریجان- آمل و مسیر آب اسك- پارك جنگلی هراز و سد لار كه در یاچه ای زیبا در پشت خود ایجاد كرده حركت كنید شما را به وجد و شادمانی در می آورد.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی استان شامل قالیبافی ابریشم بافی- نمد بافی- گلیم- جاجیم بافی- چادر شب بافی و حصیربافی و سفال سازی است.
انواع مركبات، انواع مربا، انواع ترشی، انواع صیفی جات، برنج، انواع كلوچه، انواع كمپوت ماهی و خاویار از جمله سوغات مشهور استان مازندران است.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید