سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

استان کردستان


استان کردستان
استان كردستان شامل ۸ شهرستان به نامهای سنندج- بانه- بیجار- سقز- دیواندره- قروه- مریوان و كامیاران. ۲۱ بخش،۷۸ دهستان و ۱۷۶۲ روستا می باشد. مركز این استان شهر سنندج است.
● دیدنیهای استان:
▪ پل قشلاق سنندج
این پل كه از بناهای دوره صفویه است شباهت زیادی به سی وسه پل اصفهان دارد. پل قشلاق از سنگ و آجر ساخته شده و دارای ۶ دهانه است كه غرفه بین آنها نیز تعبیه شده است.
▪ خانه سالار سعید (موزه)
این بنا كه متعلق به اوایل دوره قاجاریه است ظاهری بسیار زیبا و قابل توجه دارد. حوضخانه بسیار دیدنی این بنا با سقف گنبدی و آئینه كاری ها و گچبری های نفیس برشكوه ساختمان افزوده است. در حال حاضر این خانه به موزه سنندج تبدیل شده است.
▪ عمارت خسرو آباد
این بنای آجری و سنگی به امان الله خان بزرگ در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است. این بنا در گذشته چهار باغ، دوازده خیابان ،چهار حوض بزرگ و یك عمارت بسیار عالی داشت. گچبری ها و آئینه كاری های این عمارت بسیار زیبا و دیدنی است.
▪ مسجد جامع سنندج
مسجد جامع امان الله خانی در قرن سیزدهم ه.ق بنا شده و در نهایت استحكام زیبایی و عظمت دارای كاشیكاری های ظریف و دیدنی، شبستان بسیار وسیع با بیست وچهار ستون سنگی، دو ایوان عظیم با سی وپنج سقف گنبدی كوچك در گلسته بسیار زیبا و صحنی با دوازده حجره است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
▪ قالی بافی در كردستان از رواج خاصی برخوردار است. علاوه بر قالی بافی صنایع دستی نیز در كردستان تولید می شود كه عبارتند از جاجیم- گلیم- سوزندوزی، قلاب دوزی، پولك دوزی، منجوق دوزی، سجاده كلاش ( نوعی گیوه)
▪ ریزه كاری و زینت آلات محلی نازك كاران سنندج از بهترین نازك كاران ایران هستند و در ساختن تخته نرد و انواع كارهای چوپی نهایت مهارت را به كار می برند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید