پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دین و فلسفه از نگاه ابن رشد


دین و فلسفه از نگاه ابن رشد
«دین و فلسفه از نگاه ابن رشد» تألیف دكتر صادق آئینه وند در ۲۰۰ صفحه و شمارگان ۱۶۵۰ نسخه منتشر شد.
این كتاب كه در سه بخش با یك مقدمه و نه فصل تنظیم شده كوششی است برای بیان نظریه های فیلسوفان نامور مسلمان در باب دین و فلسفه و نسبت و ربط آن دو به یكدیگر.
حاصل نظریات این فیسلوفان كه در باب دین و فلسفه در این كتاب به آن ها اشاره شده در سه نظریه خلاصه می شود. بعضی از آن ها در نسبت بین دین و فلسفه به استقلال و بعضی به تلفیق و بعضی دیگر به توفیق باور دارند.
همه این فیلسوفان چه اصحاب استقلال و چه اصحاب تلفیق و چه اصحاب توفیق در نهایت بین دین و حكمت را سازگار می بینند و هدف هر دو را رساندن آدمی به فضیلت و سعادت می شناسند. پیروان نظریه استقلال با تمام احتیاطی كه در اجتناب از خلط بین این دو دارند، هیچكدام را نافی و مقابل دیگری نمی شناسند بلكه تنها تفاوت را در راه و روش و منبع اخذ می بینند.
در این كتاب سعی بر آن بوده تا نظرات این فیلسوفان به اجمال آورده شود و از تطویل اجتناب شود. اگر در بحث مربوط به ابن رشد این شرط رعایت نشده به خاطر ناشناخته بودن او در ایران و نیز به این سبب بوده كه وی هم به عنوان فیلسوف و هم به عنوان فقیه در این باب گام نهاده و بین معارضان به داوری پرداخته است.
در بخش اول و دوم كتاب در بحث از فیلسوفان شرق و غرب عالم اسلامی تنها به نامداران اكتفا شده زیرا جهان اسلام بیشتر درگیر آن ها بوده و آن ها نیز از این باب مطرح بوده اند.
در بخش سوم كتاب «فصل المقال فیمابین الحكمهٔ و الشریعهٔ من الاتصال» ابن رشد ضمیمه كتاب شده تا خوانندگان به متنی دقیق و معتبر در این باب دسترسی پیدا كنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید