پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۳ آذر ـ ۲۴ نوامبر ـ روزی که تاسمان هلندی به جنوب استرالیا رسید


بیست و چهارم نوامبر سال ۱۶۴۲ (۳۶۳ سال پیش در روزی چون امروز) «آبل تاسمانAbel Tasman» دریانورد هلندی و مامور كمپانی هند شرقی هلند (اندونزی امروز) در منتها الیه استرالیا به جزیره ای رسید كه امروز به نام وی «تاسمانیا» خوانده می شود. تا آن زمان پای هیچ اروپایی به این جزیره نرسیده بود و اروپاییان تا به این حد به قطب جنوب نزدیك نشده بودند. هلندی ها قبلا غرب استرالیا را دیدن كرده بودند و آن را قاره جنوبی خوانده بودند و با اعزام تاسمان در نظر داشتند كه سواحل دیگر و ابعاد كل استرالیا را به دست آورند و آن را به نام «هلند نو» مستعمره خود سازند كه بعدا با رقبای فرانسوی و انگلیسی رو به رو شدند و فاتح نهایی این منطقه بزرگ، انگلیسی ها بودند كه با فرستادند زندانیان و زنان خودفروش لندن، آنجا را به كلنی تبدیل كردند و با نابود ساختن بیشتر بومیان، خود را از شر آنان رهانیدند!، همان كاری را كه در قاره آمریكا مرتكب شده بودند.
تاسمان سپس در جهت شرق به دریا نوردی ادامه داد و به نیوزیلند رسید. این نام را هم وی بر جزایر مائوری ها گذارده كه باقی مانده است( زیلند منطقه ای در هلند است). در نیوزیلند، مائوری ها چهار تن از ملوانان تاسمان را كشتند كه وی سریعا این جزایر را ترك كرد و با مشخص ساختن محل جزیره فیجی، از منطقه شمال استرالیا به جاكارتای امروز بازگشت و نقشه تقریبی استرالیا را ترسیم كرد.
امپراتوری ژاپن در نیمه اول قرن بیستم در صدد اخراج مهاجران اروپایی و استعمار غرب از منطقه اقیانوس آرام و نزدیكی های آسیا برآمد كه موفق نشد. اینك ترس غرب از این است كه در آینده، چین همین فكر را از راههای دیگر عملی سازد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید