جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نوع غذا و سرطان


نوع غذا و سرطان
نوع غذایی كه می‌خوریم بر احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان تاثیر دارد.
زنانی كه به ویژه از زمان كودكی، مقادیر زیادی سویا می‌خورند كمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. سایر مطالعات نشان داده‌اند وقوع سرطان كولون در مردانی كه رژیم غذایی سرشار از ماهی دارند كمتر است.
همچنین مردان سیگاری كه غذاهای حاوی ویتامین E (مانند سبزیجات دارای برگ سبز و آجیل ، غلات سبوس‌دار) مصرف می‌كنند نیز كمتر به سرطان‌های مربوط به دخانیات دچار می‌شوند.
هر چه اطلاعات ما درباره سرطان افزایش می‌یابد، رابطه نوع غذا و این بیماری برایمان روشنتر می‌گردد اما این ارتباط بسیار پیچیده است.
هنوز دقیقا مشخص نیست سویا چگونه بر احتمال سرطان سینه تاثیر می‌گذارد اما مطالعات انجام شده در مدل‌های حیوانی نشان می‌دهند یكی از اجزای سویا به نام ایزوفلاون‌ها اثرات حفاظت‌بخش مشابه با اثر استروژن دارند.
فرضیه این است كه قرار گرفتن در معرض مواد شبیه به استروژن از اوایل زندگی می‌تواند باعث تغییراتی در تكامل بافت پستان شود كه در آینده حساسیت آن به تركیبات سرطان‌زا را كاهش می‌دهد. زمان قرار داشتن در معرض این تركیبات شبه هورمونی یا هورمون‌ها نقش مهمی در این مورد ایفا می‌كند.
برای مثال چاقی در اوایل زندگی از خطر سرطان سینه پیش از یائسگی می‌كاهد زیرا بافت چربی نیز استروژن ترشح می‌كند اما به خوبی مشخص شده هورمون درمانی پس از یائسگی احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
برای مثال مصرف ماهی توسط افراد سیگاری خطر ابتلای آنان به سرطان را كم می‌كند چرا كه سطوح بیشتر ویتامین E دریافت شده از طریق مواد غذایی با كاهش آسیب گلبول‌های سفید كه شاخص كاهش سرطان است همراه است بنابراین علاوه بر توجه به توصیه‌های ترك سیگار كه بهترین راه جلوگیری از سرطان‌های مربوط به دخانیات است ، بهره‌مندی از یك رژیم غذایی سرشار از ویتامین E را نیز می‌توان به عنوان راهكاری جهت به حداقل رساندن این آسیب‌ها در نظر گرفت.
رژیم غذایی با بسیاری از فاكتورهای دیگر مانند ژن‌ها و سایر عوامل خارجی مانند سیگار تداخل می‌كنند.
توصیه مهم این است كه از چاقی جلوگیری كنیم ، از سمومی همچون الكل و دخانیات پرهیز نموده و غذای متعادلی داشته باشیم كه میزان چربی آن مناسب بوده و سرشار از سبزی و میوه تازه و غلات باشد.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید