چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ورزش بدون رژیم غذایی برای تناسب اندام کافی نیست


ورزش بدون رژیم غذایی برای تناسب اندام کافی نیست
انجام ۳۰ دقیقه ورزش منظم سه بار در هفته، بدون هیچ‌گونه رژیم غذایی تاثیری در كاهش وزن كودكان ندارد. محققان بر روی ۲۳۱ كودك حدود ۴ سال تحقیقی انجام دادند كه در آن، این كودكان به مدت ۶ ماه هفته‌ای ۳ بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش ‌كردند. بعد از ۶ ماه، ۶۲ درصد این بچه‌ها دارای اضافه وزن بودند.
از طرف دیگر، ۲۵۰ كودك دیگر را با همین سن و سال كه اصلا ورزش نمی‌كردند بعد از ۶ ماه با این گروه ورزشكار مقایسه كردند.
این گروه هم بعد از ۶ ماه، ۶۱ درصد اضافه وزن داشتند. محققان نتیجه گرفتند كه برای جلوگیری از چاقی در دوران كودكی، علاوه بر افزودن فعالیت بچه‌ها باید مداخله‌هایی هم روی رژیم غذایی آنها در خانه و مدرسه داشت و برای كنترل رژیم غذایی كودكان مطالعات بیشتری انجام داد. اگر كودك شما اوایل دوران كودكی‌اش چاق و یا دارای اضافه وزن باشد، احتمال چاق بودن او در جوانی بسیار بیشتر است و به دنبال آن اگر كسی در دوران جوانی و نوجوانی چاق باشد، احتمال اینكه در آینده هم دارای اضافه وزن باشد به مراتب بیشتر خواهد شد.
بنابراین اگر كسی در دوران كودكی چاق باشد، امكان اینكه همیشه چاق بماند بسیار بیشتر از كسی است كه در كودكی وزن مناسب داشته است.البته باید تاكید كنیم، اگرچه انجام حركات ورزشی ۳ بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه برای كاهش وزن بچه‌ها كافی نبوده، اما این میزان ورزش باعث می‌شود توانایی انجام كارهای فیزیكی در این بچه‌ها افزایش یابد و بتوانند كارهای خود را سریع‌تر انجام دهند. این افراد حتی اگر چاق بمانند ورزش می‌تواند آنها را از لختی و كرختی دور كند و باعث شود كه حركات فیزیكی آنها بهتر انجام شود. بنابراین توصیه می‌شود، كودكان را به هر صورت به انجام حركات ورزشی تشویق كنیم تا حداقل اگر وزن آنها كاهش نمی‌یابد از سستی و كندی حركات بدنی آنها پیشگیری شود.‌

‌ دكتر سحر میرپور
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید