چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کنه ها


کنه ها
کنه های گیاهی گروهی مجزا از حشره ها بوده و مربوط به زیر گروه Acari می باشند که در برسی های انجام یافته طی دهه اخیر ، به عنوان یک عامل خسارت زا و کاهش دهنده ، محصول های کشاورزی به شمار می آیند . این کنه ها بیشترین خسارت را برای کشاورزان به بار می آورند ولی این مسئله مهم از نظر بسیاری از آنها قابل رویت نیست .
برسی کنندگان مسائل کشاورزی ، میزان خسارت ایجاد شده توسط کنه های گیاهی را بر سبزی ها و صیفی ها ، محصول های باغی ، گیاهی زینتی ، حبوبات ، گیاهی لیفی ، غلات و بعضی از محصول های تجاری مشاهده کرده و بر اساس پژوهش های صورت گرفته ، میزان خسارت بر روی شلتوک برنج بین ۲۰ % تا ۲۵ % ؛ نیشکر ۲۰ % تا ۳۰ % ، انواع سبزی ها ۱۰ تا ۱۵ % ؛ چای ۵ % تا ۱۰ % ( در کشور هند ) گزارش شده است . از میزان این خسارت در ایران بر روی محصولات فوق تاکنون ارزیابی دقیقی انجام نگرفته است . ولی تخمین محافظه کارانه می تواند حدود خسارت را بسیار جدی به شمار آورد و به هر حال کنه های خسارت زا در کشاورزی نیز دشمنانی دارند که دوستان انسان به حساب آمده و توسط آنها می توان از افزایش جمعیت و ایجاد خسارت های ناگهانی جلوگیری کرده و تعادل محیط زیست را نیز برقرار ساخت.
●اختلاف کنه ها با حشره ها و عنکبوت ها :
کنه ها را به آسانی می توان از حشره و عنکبوت ها به طریق زیر مجزا ساخت . کنه ها بدون بال بوده دارای آرواره هستند و شاخک در سر دارند . آنها به طور معمول دارای چهار جفت پا در مرحله بلوغ می باشند . در حالی که حشره ها ( بدون بال و بال دار ) دارای سه جفت پا هستند و تفاوت آنها را با عنکبوت ها می توان با بدن دو قسمتی از یکدیگر تفکیک کرد و بدین صورت که عنکبوت ها دارای چهار جفت پا در قسمت جلوی بدن ( Cephalothorax) بوده و قسمت شکمی (Abdomen) آنها توسط یک زائده به همدیگر مرتبط می شوند ، در صورتی که بدن کنه ها یکپارچه بوده و بند بند نمی باشد .
●انواع خسارت کنه های گیاهی :
۱) خسارت مستقیم :
الف ) کنه ها با فرو بردن کلیسر خود به سلول و بافت گیاه از شیره گیاه تغذیه می نماید .با افزایش میزان تغذیه ، کلروفیل برگ آسیب دیده و عمل فتوسنتز کاهش می یابد .
ب) بعضی از کنه ها در حین تغذیه ، توکسین به داخل گیاه تزریق می نمایند که باعث تقض یا عدم تعادل گیاه می گردند .
۲) خسارت غیر مستقیم
الف ) انتقال بیماری های ویروسی به گیاهان که عموما توسط کنه های اریوفیده صورت می گیرد
ب) ایجاد بیماری های تنفسی و یا آسم که عمدتا توسط کنه های تارتن صورت می پذیرد .
منبع : گیاه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید