جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۷ آذر ـ ۲۸ نوامبر ـ بازنشستگان دولت ایران که مقیم آمریکا هستند از مشکل و نگرانی تازه خود یاد می کنند


این پیام که در نوامبر ۲۰۰۴ واصل شده است ، یکی از هفت پیامی است که در این زمینه و با همین مفاد و مضمون برای مولف این سایت ارسال شده است و جا دارد که درج شود تا در تاریخ بماند:
... تا دوره حکومت اصلاح طلبان (دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی) ، ما بازنشستگان دولت ایران كه مقیم خارج از كشور هستیم و ناچاریم كه باشیم تا فرزندانمان در اینجا در ایام پیری و ناتوانی جسمی دستمان را بگیرند، با یك وكالتنامه دائمی، مستمری مان را بدون كوچكترین درد سر دریافت می كردیم كه در چند سال اخیر، سازمان بازنشستگان به دستور ریاست جمهوری فعلی( خاتمی ) اعتبار این وكالتنامه ها را یك ساله كرده است.
مانعی ندارد كه ما هر سال زجر رفت و آمد و هزینه بلیت هواپیما و خرید سوغات را كه دو برابر كل مستمری دریافتی است تحمل كنیم و برای تمدید وکالتنامه ! از وطن دیدار کنیم، ولی در سه سال اخیر دیده شده است كه بازنشستگان مقیم آمریكا پس از مسافرت به وطن، هنگام بازگشت دچار مشكل « ممنوع پرواز » به آمریكا شده اند كه عمدتا از تشابه اسمی ناشی می شود زیرا كه اسامی بیشتر ایرانیان مطابق نامهای عربی است و در آمریكا، جز با گرفتن وكیل و رفتن به دادگاه رفع مشكل صورت نمی گیرد و این كار برای بعضی از دوستان تا بیست هزار دلار هزینه داشته است كه بیش از کل مبلغ مستمری در طول عمر است.
تمدید وكالت از طریق دفتر محافظت از منافع ایران در واشنگتن برابر است با عبور از هفت خوان رستم. ارسال وكالتنامه با ای میل تصویری هم كه كار یك بازنشسته بی اطلاع از تكنولوژی پیشرفته نیست و وسیله لازم را ندارد و مشكلات دیگر. نامه های متعدد به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده كه بی نتیجه مانده است و ....این هفت بازنشسته كه جداگانه پیام ارسال داشته اند خواسته اند كه دست كم در چهار سال آینده كه دولت پرزیدنت بوش و فهرستهای « ممنوع پرواز » باقی خواهند بود، دولت خاتمی به همان روش دولت هاشمی رفسنجانی باز گردد و وكالتنامه ها را چهار ساله تلقی كند و یا این كه روش ساده و عملی دیگری در پیش گیرد تا دغدغه بازنشستگان مقیم آمریكا از میان برود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید