پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اسرار خانه «ریگا»


اسرار خانه «ریگا»
محلی كه ناتو برای اجلاس ۲۰۰۶ خود انتخاب كرده، شهری توریستی با سابقه و شهرت سیاسی و امنیتی است. مجاورت «ریگا» با دریای بالتیك از گذشته های دور این مكان رابه نقطه ای مورد توجه سیاحان و سیاستمداران تبدیل كرده و چهره ای افسانه ای بدان بخشیده است. ریگا در عین حال نامی آشنا برای نظامیان كهنه كار روسیه و آمریكاست. سال های متمادی این شهر، یكی از رصدخانه ها و مراكز رویارویی دو حریف جنگ سرد (آمریكا و شوروی سابق) بوده است. آن روزها پایگاه «ریگا» چون یك محل دیده بانی برای رؤیت تحركات نظامی روس ها از طرف آمریكایی ها به حساب می آمد، از همین رو گفته می شود این شهر بسیاری از اسرار و اطلاعات آن سا ل ها را در سینه خود پنهان كرده است.
پایگاه «ریگا» را در زمان نبود روابط واشنگتن و مسكو برای كسب اطلاعات از اتحاد جماهیر شوروی پیش بینی كردیم. جورج كنان، فرمانده جنجالی آمریكایی ها مدتی در دفتر ریگا فعالیت می كرد كه بعدها به معروف ترین كارشناس امور شوروی تبدیل شد.
«در سال ۱۹۲۶ جوانی از شهر میلواكی ایالت ویسكانسین را به نام كنان به پایگاه ریگا اعزام كردیم، به او گفتیم برو و روس ها را بشناس. در ریگا اقامت كن، تو پنجره ما به روی شوروی خواهی بود.
شهر ریگا ۷ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۷۸ نفر جمعیت دارد و به واسطه وجود سه دانشگاه معتبر لتونی، فناوری و استرادین دارای شهرت علمی نیز هست. در سال های اخیر اقتصاد ریگا و به تبع آن لتونی رشد قابل توجهی داشته است.
ترافیك هوایی ریگا به واسطه جذب زیاد گردشگر در سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ دوبرابر شده است. از زمان عضویت لتونی در اتحادیه اروپا در اول می ۲۰۰۴ میزان سرمایه گذاری خارجی در این شهر و خود كشور لتونی به شدت افزایش یافته است. میوه، حبوبات، دارو، چوب و مبلمان از عمده ترین صادرات اهالی این منطقه است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید