پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تخم‌مرغ منبع خوب ید و فسفر


تخم‌مرغ منبع خوب ید و فسفر
تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامینها و املاح ضروریست و به عنوان یك ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد مطرح است، این در حالیست كه نیازهای تغذیه‌ای افراد بر حسب جنس و سنشان متفاوت است. یك عدد تخم‌مرغ متوسط دارای ‌٧ كیلوكالری انرژیست و مصرف روزانه یك عدد تخم‌مرغ ‌٣ درصد نیاز انرژی یك مرد بالغ و ‌٤ درصد نیاز انرژی یك زن بالغ را تامین می‌كند.

پروتئین:
تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین با ارزش بیولوژیكی بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی نظیر لبنیات، گوشت‌ و حبوبات غنی‌تر است. پروتئین تخم‌مرغ دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن می‌باشد. بنابراین مصرف تخم‌مرغ با سایر مواد غذایی كه از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات، باعث تكمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود.
‌٥/١٢ درصد وزن تخم‌مرغ را پروتئین تشكیل ‌داده كه در زرده و بیشتر در سفیده به نام آلبومین وجود دارد. در نمودارهای ارزیابی كیفیت پروتئین موجود در مواد غذایی، همواره تخم‌مرغ در بالاترین حد یعنی ‌١٠٠ قرار داشته و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می‌شود.

ویتامینها:
تخم‌مرغ، كلیه ویتامین‌های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C را دارا و منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار كافی و لازم تامین می‌كند.

املاح:
تخم‌مرغ حاوی تمامی املاح برای تامین سلامتی فرد خصوصا منبع بسیار خوب ید و فسفر ‌بوده كه برای ساخت هورمون تیروئیدی و برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم می‌باشند.


همچنین مشاهده کنید