پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نگهداری کتاب‌ها


نگهداری کتاب‌ها
اگر در روزهای برپایی نمایشگاه، چند جلد كتاب به مجموعه كتاب های كتابخانه تان افزوده اید، علاوه بر اختصاص زمانی برای مطالعه آنها نحوه نگهداری خود كتاب ها را نیز مورد توجه قرار دهید. توصیه های زیر در همین راستا ارائه شده اند:
▪ كتاب ها را در مكانی خنك، دور از تابش مستقیم نور خورشید و خشك نگهداری كنید.
▪ هیچ كتابی را تحت فشار در داخل كتابخانه قرار نداده و یا احیاناً با نوار، طناب و یا كش محكم دور آن را نبندید. هرگونه فشاری بر روی كاغذهای كتاب، می تواند به آنها آسیب برساند.
▪كتاب ها را معمولاً به صورت ایستاده در كتابخانه قرار می دهند. این وضعیت هم به لحاظ دسترسی راحت و هم به لحاظ دوام كتاب بهترین حالت است. لذا برای حفظ آن از نگهدارنده های كتاب و یا همان غش گیر استفاده كنید.
▪ اگر بر روی یكی از صفحات كتاب مورد علاقه تان پارگی كوچكی ملاحظه كردید، علاوه بر استفاده از چسب نواری شیشه ای، برخی ها از روش دیگری استفاده می كنند به این ترتیب كه یك عدد تخم مرغ را برداشته و سفیده و زرده آن را از هم جدا كنید سپس نوك قلم موی باریكی را به سفیده تخم مرغ آغشته كرده و آن را به آرامی و با دقت بر روی سطح پارگی بمالید. مدتی صبر كنید تا سفیده كاملاً خشك شود. این كار را یك بار دیگر نیز می توانید انجام دهید با این روش پوسته ای نسبتاً محكم از سفیده تخم مرغ، سطح پارگی را پوشش خواهد داد.
● لكه برداری:
در صورتی كه در اثر ریختن ماده ای بر روی یكی از صفحات كتابتان لكه ای سفت و برجسته باقی مانده و خشك شده است، ابتدا با جسم نوك تیزی سعی در برداشتن آن كنید. اگر این كار عملی نبود، سمباده ای بسیار نرم تهیه كرده و آن را به آرامی بر روی سطح لكه جامد بمالید. به این ترتیب كم كم لكه ساییده شده و از بین خواهد رفت. البته احتمال ناپیدا ماندن كلمه زیرین آن وجود دارد ولی لااقل دیگر لكه برجسته ای مانع بسته شدن كتاب به صورت كامل و همچنین صدمه رساندن به بقیه صفحات نخواهد شد.برای رفع لكه های چربی ایجاد شده نیز از پودرنان خشك شده استفاده كنید. برای این منظور پودر نان را با دست بر روی لكه بمالید تا كم رنگ و یا ناپدید شود.اگر در اثر افتادن كتابتان در داخل جوی آب صفحات آن خیس شد، از كاغذهای خشك و یا دستمال كاغذی حوله ای آشپزخانه استفاده كنید. به این ترتیب كه دو طرف هر ورق را با دستمال و یا كاغذ بپوشانید سپس كتاب را بسته و جسمی بزرگ و سنگین را بر روی آن قرار دهید. مدتی صبر كنید تا به همین صورت خشك شود.
● امانت داری: امانت دادن كتاب از جمله رسوم بسیار پسندیده است البته به شرط آنكه امانت گیرنده در حفظ و نگهداری كتاب نهایت توجه را مبذول دارد. لذا پیش از هر كار كتاب امانتی را با روزنامه جلد كنید. در ضمن از قرار دادن مداد و یا خودكار به عنوان علامت در لابه لای صفحات كتاب بپرهیزید. برای این منظور نشانه ای كاغذی و یا روبانی درست كرده و آن را در بین صفحات مورد نظر قرار دهید.
▪ برخی از حشرات موذی به خوردن كاغذ بسیار علاقه مندند. لذا به طور مرتب كتابخانه و تك تك كتاب ها را گردگیری كرده و سپس سطح روی طبقات كتابخانه را به كمی روغن میخك آغشته كنید. با این كار دیگر از این حشرات خبری نخواهد بود.
▪ اگر به رغم توصیه های یاد شده صفحات كتاب شما در مجاورت با رطوبت هوای مكانی، مرطوب و نرم شد، مابین ورق های كتاب پودر تالك یا همان پودر بچه ریخته و كتاب را به جای خشك منتقل كند. پودر رطوبت را به خود جذب می كند.


همچنین مشاهده کنید