جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ آذر ـ ۵ دسامبر ـ «نه وین» یک انقلابی که دیکتاتور شد درگذشت


«نه وین» انقلابی و بعدا دیكتاتور كشور میانمار ( برمه ) پنجم دسامبر ۲۰۰۲ در ۹۱ سالگی در حالی كه در خانه اش تحت نظر بود در گذشت .وی در جوانی در آن روزگار كه میانمار از مستعمرات انگلستان بود یك انقلابی چپگرا بشمار می رفت كه آرزو داشت بتواند به استقلال میهنش و سوسیالیست كردن آن كمك كند .
وی برای تحقق آرزوی خود به ژاپن كه دشمن انگلستان بود رفت و با فنون نطامی و انقلاب مسلحانه آشنا شد . اشغال نظامی میانمار (برمه ) از سوی ژاپن و بیرون رانده شدن انگلیسی ها از این كشور برنج خیز به « نه وین » كمك كرد كه تجربه نظامی و شهرت و نفوذ سیاسی خود را افزایش دهد و پس از جنگ جهانی دوم با انگلیسی ها كه دوباره به برمه باز گشته بودند وارد مبارزه مسلحانه شود و ظرف سه سال ( در سال ۱۹۴۸ ) با كمك دیگران استقلال برمه را به دست آورد و درجه ژنرالی بگیرد . « نه وین » تحت عنوان نجات وطن از فساد اداری و بوروكراسی بد در سال ۱۹۵۸ برضد دولت وقت كودتا كرد و دولت دیگری روی كار آمد .
وی درسال ۱۹۶۲ بر ضد این دولت هم كودتا كرد و این بار خود زمام امور كشور را به دست گرفت و به مردم وعده بر قراری سوسیالیسم و تامین رفاه عمومی و عدالت اقتصادی داد و به ملی كردن منابع تولید دست زد . « نه وین » به تدریج با مخالفت هایی كه با او شد و كار شكنی های دیگر و نیز شكست برنامه هایش به صورت یك دیكتاتور در آمد و تا سال ۱۹۸۸ به مدت ۲۶ سال به همین صورت بر برمه حكومت كرد و دراین سال ظاهرا خود را باز نشسته كرد ولی در پشت پرده همچنان قدرت با او بود كه این نفود به تدریج افول كرد به گونه ای كه اخیرا ، دولت نظامی میانمار پس از كشف توطئه بستگانش ، وی را در خانه اش تحت نظر قرار داده بود.
« نه وین » كه در ۱۴ ماه مه سال ۱۹۱۴ به دنیا آمده بود كارشكنی خارجیان و عوامل انها و ضدیت استعمار گران سابق را مانع موفقیت طرحهای داخلی خود معرفی می كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید