شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مهارت‌های زندگی


مهارت‌های زندگی
در زندگی بارها به‌خودتان گفته‌اید و احتمالاً باز هم خواهید گفت: ”اگر من درآمد کافی داشتم، اگر به عشقم می‌رسیدم، اگر فقط بتوانم ۵ کیلو وزن کم کنم، اگر شغل دلخواهم را پیدا کنم، اگر شانس یاری کند، اگر توی قرعه‌کشی بانک برنده بشوم و... دیگه چیزی کم ندارم و می‌توانم خوشبخت باشم“. اما آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که داشتن همین طرز تفکر نمی‌گذارد که خوشبخت باشید و از امروز خود، احساس رضایت و شادمانی کنید؟
اگر امروز زندگی خود را شرطی کنید و خوشبختی خود را در گرو شانس و برآورده شدن آرزوهایتان در فرداها بگذرانید؛ هم امروز را از دست می‌دهید و هم فردا را. پس به داشته‌های خود به دیدهٔ تحسین بنگرید، امیدوارانه از فرداها سخن بگوئید و با قدرت و همت مشغول به‌کار شوید. لبخند بزنید و با مشکلات به‌راحتی برخورد کنید و آن را به‌عنوان بخشی از زندگی بپذیرید اما سریعاً به فکر چاره باشید تا راه را هموار سازید. منابع مختلف را بیابید و هیچ‌گاه دست از تلاش برندارید. از چالش‌ها نهراسید و اگر کاری نتیجهٔ مثبت نداد از راه دیگر وارد شوید، روش‌های متفاوت را بیازمائید و به موفقیت خود ایمان داشته باشید و به‌دنبال مقصود بروید.
بر سر راه تمام انسان‌ها هم موانع و هم فرصت‌هائی قرار می‌گیرد، به خاطر بسپارید که از موانع باید گذر کرد تا بتوان از فرصت‌ها بهره گرفت. سعی کنید در این راستا با افراد موفق، دانا و آگاه در تماس باشید و از تجربه‌های آنان سود جوئید. عوامل منفی را از خود دور کنید و بیهوده وقت خود را تلف نکنید. به‌دنبال موضوعاتی باشید که مثبت، لذت‌بخش، کارآ و شوق برانگیز است و انگیزهٔ شما را برای دستیابی به موفقیت بیشتر می‌کند.
زندگی را آن‌طور که هست بپذیرید و از فرصت‌های موجود بهره بگیرید، به ”اگرها“ و ”شایدها“ نیندیشید، از آنچه که در حال حاضر دارید سود ببرید نه به آنچه که بعدها خواهید داشت و در کل در ”زمان حال“ زندگی کنید.
زمانی‌که از دلتنگی، ناامیدی و یا فشار روحی رنج می‌برید، سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید و یا فکرتان را به چیزهای دیگر معطوف کنید تا وقتی‌که به تعادل روحی برسید و بتوانید راه‌حل بهتر را بیابید. در این مواقع بهتر است به خواندن مجله، تماشای فیلم‌های کمدی و از این قبیل کارها بپردازید یا به پارک یا یک مکان ورزشی ـ تفریحی بروید و به نوعی خود را مشغول نگه‌دارید و همیشه به یاد داشته باشید که زندگی کوتاه است اما سرشار از مواهب، هیجانات و امتیازاتی که اندیشیدن به آن‌ها، نیروی پایداری را قوت می‌بخشد.
انسان این توانائی و قدرت را دارد که خودش شادی‌آفرین باشد و یا غم‌افزا، خود را درگیر چیزی کند یا خود را از درگیری، رهائی بخشد. به تجربه ثابت شده هنگامی‌که فردی نقش یک آدم شاد را بازی می‌کند یا به قول معروف ادای افراد خوشحال و سرحال را در می‌آورد فوراً اثر آن، در فشارخون و نبض او آشکار می‌شود و به‌سوی شادی گم برمی‌دارد. پس بیائید شاد بودن و عاقلانه و شادمانه زیستن را تمرین کنیم تا به‌راحتی به آن‌ها دست یابیم.
میترا حبیبی
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید