شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین ۳B، با انحطاط ذهنی و پیری مقابله می‌کند


ویتامین ۳B، با انحطاط ذهنی و پیری مقابله می‌کند
ویتامین ۳B، که به‌طور معمول با نام ”نیاسین“ شناخته شده است، قادر به محافظت ذهن در برابر تخریب و ویرانی و جلوگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر که ناشی از پیری است می‌باشد.
ویتامین‌های خانواده B شامل (۱B)، ریبوفلاوین (۲B)، نیاسین (۳B)، پیرودوکسین (۶B)، فولیک اسید، پانتونتیک اسید، بیوتین و کوبالامین (۱۲B) و همچنین کولین، جزء موادمغذی است که در ساخت غشاء سلولی و احتمالاً آرام‌سازی روند از دست دادن حافظه که با افزایش و کهولت سن در ارتباط نسبتاً مستقیم است، مؤثر می‌باشند.
از سوی دیگر مشخص شده است که همه انواع ویتامین‌های خانواده B دارای نقش‌های اساسی و مهم در روند عملکرد مغزی می‌باشند که در این میان می‌توان از ساخت نوروترنس‌میترها (پیام‌رسان‌های عصبی) تا تنظیم و فراهم ساختن انرژی مورد نیاز مغزی یاد کرد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد نیاسین (۳B) دارای نقشی خاص و اثری بسیار بالا در ایجاد تندذهنی و افزایش فعالیت مغزی می‌باشد.
سلامت و رژیم غذائی بیش از ۸۱۵ نفر از سالمندان بالای ۶۵ سال به مدت ۶ سال مورد بررسی قرار گرفت. در شروع انجام این مطالعات هیچ‌یک از افراد، عوارض بیماری آلزایمر را نداشته و همگی سالم بودند. ۶ سال بعد (یعنی در پایان دوره بررسی) حدود ۱۳۱ نفر از این افراد دارای بیماری آلزایمر بودند. اشخاصی که در رژیم غذائی خود از میزان کمتری نیاسین استفاده کرده بودند ۸۰% بیشتر از عده‌ای که در رژیم غذائی خود میزان کافی از این ویتامین را مصرف می‌کردند، به این بیماری مبتلا شده‌اند.
نیاسین تا حد قابل توجهی موجب کاهش امواج غیرعادی مغز که در معیوب ساختن حافظه، ایجاد اضطراب، پریشانی، کج‌خلقی و افسردگی نقش دارند، می‌گردد. ذکر این موضوع که کدام‌یک از انواع ویتامین‌های B اهمیت بیشتری دارند، تقریباً غیرممکن می‌نماید چرا که همه انواع این ویتامین‌ها دارای نقش‌های بسیار باارزشی بوده و کمبود هریک از آن‌ها منجر به ایجاد اختلال در میزان اثر و عملکرد سایر اعضاء این خانواده می‌شود.
داشتن یک رژیم غذائی کامل و متنوع متشکل از میزان مناسبی گوشت، سبزیجات رنگارنگ و دانه‌های غلات و حبوبات معمولاً می‌تواند همه آنچه را که در روند فعالیت بدن مورد نیاز است، فراهم آورد.
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید