چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ستارگان و ناکامی‌ها و کامیابی‌ها


ستارگان و ناکامی‌ها و کامیابی‌ها
● وودی آلن
کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و هنرپیشه مشهور که جوایز بسیاری را در سینما از آن خود کرده است، در زمینه تولید فیلم‌های متحرک در دانشگاه نیویورک سیتی و سیتی کالج نیویورک نه تنها موفق نبود بلکه جزء مردودین این رشته بود. او همچنین در رشته زبان انگلیسی در n.y.u نیز موفق نشد حتی حداقل امتیاز را کسب کند.
● الکساندر گراهام‌بل
گراهام‌بل مخترع تلفن، در ابتدا نتواست اختراع ویژه‌اش را به دنیای تجارت عرضه کند. او برای یافتن یک پشتیبان یا اسپانسر تحت فشار بسیار شدیدی قرار داشت. در سال ۱۸۷۶ او به کمپانی بزرگ وسترن یونیون پیشنهاد داد که در ازاء دریافت صد هزار دلار، حقوق انحصاری اختراعش را به آنان بفروشد! ولی جالب آنکه رئیس این شرکت بزرگ، پیشنهاد او را رد کرد و در حالی‌که گراهام‌بل را با سئوالات کوته بینانه خود تحت فشار قرار داده بود به او گفت: تو فکر می‌کنی این اسباب‌بازی الکتریکی چه استفاده‌ای می‌تواند باری این شرکت داشته باشد؟!
● وینستون چرچیل
مردی که تا سنین بالا فقط عنوان شهروند پیش‌کسوت را، آن‌هم به‌دلیل سنش یدک می‌کشید در سن ۶۲ سالگی به مقام نخست‌وزیری رسید. او که به اندازه یک عمر و تقریباً به‌طور مستمر، برای دستیابی به رتبه‌های بالا شکست خورده بود در نهایت توانست به آنچه می‌خواست برسد!
● کلینت ایستوود
هنرپیشه معروف فیلم‌های وسترن که شهرت بسیاری را در سینما از آن خود کرده در ابتدای کارش نه تنها فرد مطرحی در این رشته نبود بلکه آینده او توسط کمپانی‌های فیلم‌سازی، ناامیدکننده پیش‌بینی شده بود و او را فردی با دندان‌های لب‌پریده و سیب آدم (استخوان جلوی گلو) بیش از حد برآمده و پرحرف به خاطر می‌آورند!
● آلبرت انیشتین
او در مقاطع تحصیلی بسیار ضعیف بود. در کلاس اول ابتدائی و امتحان ورودی دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ رد شد! ولی در نهایت یکی از نامدارترین دانشمندان تاریخ شد!
● ویلیام فالکنر
کسی‌که در مقطع متوسطه تحصیلات خود رد شد و کارش فقط پرسه زدن در آمریکا و کانادا بود! او رشته‌های متفاوتی را آزمود از جمله نام‌نویسی برای نیروی هوائی کانادا، تلاش برای ورود به دانشگاه، کار در پستخانه که در نهایت به خاطر آنکه در وقت کاری، خود را به خواندن و مطالعه سرگرم می‌کرد او را اخراج کردند! سپس او نویسندگی را امتحان کرد و ۵ کتاب تا سال ۱۹۳۰ نوشت ولی حتی از این طریق هم موفق نشد تا خانواده خود را از نظر مالی تأمین کند؛ اما وی مأیوس نشد و در نهایت در سال ۱۹۴۹ موفق به گرفتن جایزه نوبل در رشته ادبیات شد!
● هنری فورد
هنری فورد بارها و بارها شکست خورد و تقریباً ۵ بار ورشکست شد تا در نهایت موفق شد به آنچه در نظر داشت برسد.
جالب آنکه او در ساخت اولین ماشین دست‌ساز خود فراموش کرده بود دنده عقب را در ماشین تعبیه کند! در سال ۱۹۵۷ وقتی به ماشین خود افتخار می‌کرد درهای ماشینش بسته نمی‌شد و کاپوت ماشین هم باز نمی‌شد! رنگ ماشین پوسته پوسته و بوق آن گیر کرده بود و به‌گونه‌ای بود که فروشش غیرممکن بود! ولی بعدها تولیدات او بسیار چشم‌گیر و اتومبیل فورد جزء بهترین تولیدات شناخته شد و او درآمد زیادی کسب کرد.
امیدها را می‌توان افزود و بیم‌ها را می‌توان کاست. خداوند همیشه تجربیات جدید و شگفت‌انگیزی برای ما در پرده دارد. اغلب وقتی به‌نظر می‌رسد که همه چیز به انتها رسیده و شب به تاریکی مطلق تبدیل شده، خداوند معنی متفاوتی را برایمان رقم می‌زند و معنای این انتها، شروعی تازه است که بشارت‌دهنده نور است زیرا که روش‌های او با روش‌های ما فرق دارد! اگر او بخواهد در انتهای ناامیدی، امیدواری عظیمی در انتظار ماست.
نیوشا میربابائی
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید