پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دکوراسیونی برای پنجره


دکوراسیونی برای پنجره
● روش‌های انتخاب پرده مناسب
برای ایجاد تغییر و تحول سریع و چشمگیر در دكوراسیون خانه، پرده‌ها، از آنجا كه تعویض آنها نسبت به بقیه لوازم خانه با هزینه كمتری امكان‌پذیر است- معمولا در صدر فهرست قرار دارند. در حالی كه انتخاب پرده مناسب برای هر پنجره‌ با توجه به مكان قرارگیری پنجره، فرم، فضا و كارآیی آن، ویژگی افراد ساكن در آن محیط و دیگر لوازم خانه كار چندان راحتی نیست ولی در یك تقسیم‌بندی كلی می‌توان گفت هریك از فضاهای اصلی خانه به پرده‌ای با پارچه، مدل و حتی جنسی متناسب نیاز دارند كه به‌عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:
● ‌پرده مناسب فضای پذیرایی از مهمان:
فضای پذیرایی یا همان مهمان‌خانه، رسمی‌ترین مكان خانه است. با توجه به جایگاه مهمانان در نزد ما ایرانیان همواره بهترین و زیباترین پرده و اساسا لوازم را به این قسمت از خانه اختصاص می‌دهیم. پرده پنجره‌های این محیط به لحاظ جنس پارچه، طرح و مدل و حتی ارزش مادی معمولا با پرده دیگر قسمت‌های خانه تفاوت دارند. در چنین مكانی، اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دكور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری می‌آویزند كه به‌لحاظ جنس و حتی ضخامت با یكدیگر متفاوت هستند.
پارچه پرده‌ این محیط، معمولا از میان رنگ‌های كرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرح‌دار انتخاب می‌شود كه البته در چنین فضاهایی با وجود محدودیت‌هایی همچون حفظ هماهنگی میان پرده‌ها و دیگر لوازم دكوراسیونی محیط گاهی می‌توان قالب‌های رایج را شكست و هم‌زمان با درنظر گرفتن موارد فوق و اصول دكوراسیونی دست به ابتكاراتی خارج روش‌های متعارف زد. به‌عنوان مثال باتوجه به تنوع موجود در میان رنگ‌ و طرح‌ها، لازم نیست به تركیب‌‌های رنگی معمول بسنده كنید بلكه برخلاف تصور موجود، كاربرد رنگ‌های گوناگون برای محیط پذیرایی نیز امكان‌پذیر است. در ضمن استفاده از انواع پارچه‌های سنتی مانند ترمه و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده به‌عنوان والان و یا حتی دكورهای كنار پرده‌های اصلی می‌تواند فضایی متفاوت ولی با اصالت پدید آورد.
● پرده‌ مناسب اتاق خواب:
انتخاب پرده برای اتاق خواب رابطه مستقیمی با صاحب یا صاحبان اتاق و ویژگی‌هایی آنها شامل جنس، سن و علایق و سلایق شخصی آنها دارد. از آنجایی كه در اتاق خواب عناصر پارچه‌ای دیگری همچون روتختی، كوسن‌، كلاهك آباژور و غیره وجود دارد، بسیاری از افراد برای دستیابی راحت‌تر به یكپارچگی در رنگ و طرح، یك یا چند نوع پارچه هماهنگ را انتخاب و تمامی وسایل پارچه‌ای را از آنها تهیه می‌كنند ولی صرفا با توجه به آنكه محیط اتاق خواب بستری مناسب برای به‌كارگیری پارچه‌های رنگی و طرح‌دار است نمی‌توان از هرگونه رنگ و حتی طرحی برای این مكان استفاده كرد؛ زیرا اتاق خواب محلی است برای استراحت و آرامش و علاوه بر اینها، برای بچه‌ها محیطی برای بازی و حتی مطالعه و انجام تكالیف درسی‌شان به حساب می‌آید. لذا در انتخاب رنگ و طرح می‌باید به تاثیرات روحی و روانی ناشی از آنها نیز توجه كرد.
به‌عنوان مثال، در اتاق یك نوجوان انتخاب طرح‌های شخصیت‌های كارتونی خشن و نازیبا و كاربرد وسیع رنگ‌های تند و گرم مانند قرمز و نارنجی اگرچه ممكن است با هماهنگی تمامی لوازم محیط صورت گرفته باشد ولی تاثیر آن در رفتار و روحیه بچه‌ها به سرعت جلوه‌گر خواهد شد. لذا آشنایی با رنگ‌ها و تاثیر آنها می‌تواند بسیار كارگشا باشد.
● پرده‌ای برای آشپزخانه:
وقتی قصد داریم برای محیط پر ترافیكی همچون آشپزخانه كه هوای آن معمولا حاوی دود و چربی و بخارات حاصل از پخت و پز و سرخ‌‌كردن است، پرده‌ای انتخاب كنیم، مهم‌ترین موضوع، توجه به جنس آن است. از آنجا كه پرده این قسمت از خانه زودتر از بقیه قسمت‌ها كثیف می‌شود و نیاز به شست و شوی مكرر دارد، پارچه‌ای نیاز است كه مقاومت لازم را داشته باشد.
از جنس پارچه كه بگذریم در صورتی كه رنگ به‌كار رفته در لوازم كاربردی و دكوراسیونی موجود محدودیتی ایجاد نكند، در این محیط انتخاب پارچه‌های ساده یا طرح‌دار آن هم با طرح‌هایی متناسب با محیط و به رنگ‌های زرد، سبز، قرمز یا لااقل حضور این رنگ‌ها در كنار دیگر رنگ‌های هماهنگ بسیار زیباست. این قبیل رنگ‌ها هم اشتهاآورند و هم در تقسیم‌بندی، جزو رنگ‌های خوراكی به حساب می‌آیند كه نه تنها محیط‌ شادی پدید می‌آورند بلكه برای فضای آشپزخانه بسیار مناسب هستند.‌

‌ الهام اسماعیلی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید