پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

غذاهای دوستدار قلب


غذاهای دوستدار قلب
شاید شما هم نسبت به افزایش فشار خونتان نگران باشید و هنگام غذاخوردن دقت كنید، غذاهایی كه فشارخون را افزایش می‌دهند، كمتر مصرف كنید. بسیاری از موادغذایی بر روی فشارخون تاثیر می‌گذارند. یكی از عناصر سدیم است كه در نمك طعام به میزان زیاد یافت می‌شود.
این عنصر فشارخون را در افرادی كه به نمك حساس هستند، افزایش می‌دهد. مورد دیگر، عناصری هستند كه امروزه كمتر در رژیم غذایی روزانه به آنها توجه می‌كنیم. این عناصر شامل كلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند كه به كاهش فشارخون كمك می‌كنند. یك رژیم غذایی دارای وعده‌های زیاد غذاهای فرآیند شده و تصفیه شده مانند غذاهای كنسروی یا سوپ‌های آماده، اسنك‌ها و موادغذایی بسته‌بندی شده، فاقد این عناصر مهم و به جای آن تا دلتان بخواهد در آنها سدیم وجود دارد. با كاهش مصرف این نوع غذاها و افزایش مصرف میوه و سبزی ـ كه حاوی پتاسیم هستند ـ و محصولات لبنی كم‌چرب ـ كه كلسیم و منیزیم زیادی دارند ـ می‌توانید به كاهش فشار خونتان كمك كنید.
مصرف غذاهای كم‌چرب و به حداقل رساندن چربی‌های اشباع در رژیم غذایی روزانه، كار را به نفع حفظ فشارخون طبیعی تمام می‌كند. شما می‌توانید از شیر و محصولات لبنی سه وعده در روز، انواع میوه‌ها ۴ تا ۵ وعده در روز، سبزیجات ۴ تا ۵ وعده در روز، غلات ۷ تا ۸ وعده در روز، گوشت و مرغ و ماهی ۲ وعده یا كمتر در روز و بنشن و آجیل ۴ تا ۵ وعده در هفته استفاده كنید. البته داشتن رژیم غذایی گیاهخواری نیز به كاهش فشارخون كمك می‌كند، ولی این رژیم را برهمه افراد توصیه نمی‌كنیم.
نتایج یك مطالعه جدید نشان می‌دهد، مصرف شكلات باعث سلامت قلب می‌شود. فلاونال اپیكاتكین كه یكی از مهم‌ترین اجزای شكلات‌های حاوی كوكاست، اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد. ماده فلاونال موجود در این شكلات‌ها و موادغذایی‌ای مانند سركه و چای باعث بهبود جریان خون قلب می‌شوند.
سطح اكسید نیتریك كه باعث بهبود جریان خون در عروق می‌شود، در خون افرادی كه در روز ۳ یا ۴ فنجان كوكای سرشار از فلاناول می‌نوشند، بیشتر است.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید