پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ آذر ـ ۱۱ دسامبر ـ دو حرکت اهرم دمکراسی


۲۰ آذر ـ ۱۱ دسامبر ـ دو حرکت اهرم دمکراسی
"دو انتخابات مرحله دوم كه در دومین هفته دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی در صربستان و ایالت لوئیزیانای آمریكا برگزار شد استفاده مردم از بزرگترین اهرم دمكراسی را كه « قدرت رای » است به ثبوت رسانید و درعین حال رشد سیاسی توده ها را نشان داد. دراین دو انتخابات رای دهندگان خواستند گوشه ای از شمشیر برنده ای را كه در اختیار دارند و جز ورقه رای چیز دیگری نیست به نشانه اخطار آشگار سازند." . این، خلاصه ای از نظر مفسران آمریکایی و اروپایی بود که در باره این دو انتخابات انتشار یافته بود.
در صربستان برای دومین بار، بیشتر رای دهندگان ازخانه خارج نشدند تا ثابت كنند كه از كل اوضاع ناراضی اند و این بار ۵۵ در صد از آنان رای ندادند و با این عمل خود صربستان را وارد یك بحران سیاسی بزرگتر كردند؛ زیرا كه قانون اساسی این كشور اجازه نمی دهد كه انتخابات مرحله دوم تكرار شود. در انتخابات لوئیزیانای آمریكا ، رای دهندگان در یک ایالت جنوبی و عادتا جمهوریخواه بانو ماری لاندریو ۴۶ ساله از حزب دمكرات را به عنوان نماینده خود در سنای فدرال برگزیدند.
این دو رویداد تمرین دمکراسی این امیدواری را به وجود آورده است كه مردم با خواندن گزارشهای مربوط ، به اهمیت « رای » خود و این اهرم نیرومند تغییر قدرت پی ببرند و به تدریج ، جهان وارد دوران دمکراسی واقعی شود و فرضیه ها دمکراسی با توجه به شرایط زمان و روانشناسی مردم و نتایج حاصله از آن در قرون معاصر اصلاح و به عمل نزدیکتر شوند و شعار دمکراسی از صورت حربه برای حمله به دیگران و نیز ابزار بالا رفتن از پلکان قدرت و حفظ آن برای مدتی طولانی خارج شود . دمکراسی برای این نیست که افراد، قدرت را به نام آن در خود موروثی و یا مادام العمر کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید