جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سبزیجات


سبزیجات
● پیاز
پیاز ویتامین های زیاد و مواد غذایی مختلف دارد. این مواد غذایی برای بدن بسیار مفید هستند.
پیاز یكی از خوراكی های ضدمیكروب است و در هضم غذا مخصوصا موادی كه نشاسته دارند بسیار موثر است.
خوردن پیاز باعث می شود كه راه های تنفسی ضدعفونی شوند و از مبتلا شدن به اسهال و سرماخوردگی جلوگیری شود. پیاز دارای مواد قندی است. ولی خوردن آن برای بیماران قندی ضرر ندارد. پیاز به بدن انرژی می دهد و برای ضعف اعصاب مفید است. افرادی كه دچار بی خوابی هستند بهتر است شب ها با غذای خود پیاز بخورند. پیاز اشتها را زیاد می كند و پوست بدن را سالم نگه می دارد.
در پیاز ماده ای وجود دارد كه برای تشكیل و نگهداری استخوان ها و رگ ها لازم است. كسانی كه كلیه آنها ناراحت است باید پیاز خام مصرف كنند. كسانی كه معده و روده آنان ناراحت است باید پیاز را به صورت پخته بخورند. پیاز بریده شده وقتی در برابر هوا قرار می گیرد فاسد می شود. خوردن آن بسیار خطرناك است. به خاطر همین پیاز بریده شده را نباید برای مصرف بعدی نگه داشت. مصرف زیاد پیاز باعث فراموشی و تهوع (استفراغ) می شود.
● سیب زمینی
سیب زمینی مواد غذایی زیادی دارد و دارای ویتامین «ب» و «ث» است. سیب زمینی خیلی زود هضم می شود و بدن را تقویت می كند. وقتی سیب زمینی را درآب می پزیم، مقدار زیادی از ویتامین خود را از دست می دهد. اما اگر آن را كبابی كنیم، ویتامین آن باقی می ماند. مردم سیب زمینی را برای فصل زمستان ذخیره می كنند. البته با ذخیره كردن سیب زمینی مقداری از ویتامین آن كم می شود. توجه داشته باشید كه سیب زمینی پخته را اگر بیش از یك روز نگه دارید دارای میكروبی می شود كه می تواند باعث مرگ شود. همچنین سیب زمینی كه قسمتی از پوست آن سبز است، یك ماده سمی دارد. به همین دلیل نباید آن را مصرف كرد. وقتی سیب زمینی جوانه می زند، این سم زیاد می شود. بنابراین خوردن آن باعث مسمومیت می شود. اگر آش پختیم و به علت فراموشی دو دفعه نمك در آن ریختیم و آن را شور كردیم می توانیم چند دانه سیب زمینی را قطعه قطعه كنیم و در آن بیندازیم؛ چون سیب زمینی نمك را به خود جذب می كند.
سیب زمینی وقتی قابل هضم می شود كه كاملا پخته شود. مصرف سیب زمینی به افراد مسن سفارش می شود؛ چون بی خوابی را درمان می كند.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید