شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ آذر ـ ۱۲ دسامبر ـ ایرادهای وارده به اعلامیه ۵۶ ساله حقوق بشر


به مناسبت دهم دسامبر و ۵۶ ساله شدن اعلامیه حقوق بشر، رسانه ها عموما درباره این حقوق و تاریخچه نظرات مربوط و مفاهیم آن پرداخته و از جمله نگاهی تازه به محتوای كتاب « توماس پین » انداخته اند. « پین » اندیشمند قرن ۱۸ نظرات خود درباره « حقوق انسان » را در سال ۱۷۹۱ و در جریان انقلاب فرانسه در كتابی تحت همین عنوان منتشر ساخت و كمك بزرگی كرد تا این موضوع مهم و اساسی مورد توجه قرار گیرد. نظریه های او كه در این كتاب آمده در اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس انقلاب فرانسه منعكس است .
« پین » زندگی كردن بدون دغدغه ، آزادی اندیشه و عمل داشتن ، تملك كردن و انتظار مصون بودن اموال از تعرض را داشتن؛ حقوقی طبیعی برای انسان دانسته كه به استدلال او بدون رعایت آنها تامین سعادت ، پیشرفت ، صلح و امنیت میسر نخواهد بود. به نظر او حقوق طبیعی اندكی پس از تولد در یك انسان به وجود می آیند و دولتها نباید اجازه دهند كه این حقوق محدود شوند و به علاوه، احترام به حیثیت و رعایت شئون از انسان گرفته شود.
حقوقدان فرانسوی مامور تنظیم اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب دهم دسامبر ۱۹۴۸ مجمع عمومی سازمان ملل از عبارات « پین » كه در شرایط دنیای دو قرن و اندی پیش نوشته شده اند وسیعا استفاده كرده ولی هنگام تنظیم و انشاء اعلامیه، وضعیت جهان بیش از شش میلیارد نفری امروز را پیش بینی نكرده است. یكی از ایرادهای وارده به مفاد اعلامیه ۱۹۴۸ این است كه در آن به عبارت « زندگی كردن بدون دغدغه » توماس پین؛ از دیدگاه «معیشت» دقیقا توجه نشده است ، زیرا برای انسان گرسنه و انسانی كه احساس اسثتمار شدن كند «سراسر زندگانی دغدغه است و آزادی و اصولی از این دست مفهوم واقعی نخواهد داشت» .
نفوس كره زمین اینك دو میلیارد و نیم بیش از ظرفیت منابع آن است و دست كم دو سوم نفوس زمین ، آگاه به حقوق واقعی خود هستند و استفاده متناسب و عادلانه از منابع كره زمین را كه میراث عمومی و مشترك همه است مصرا مطالبه ، و تصاحب آن را توسط شماری كم تحمل نمی كنند كه عصیانها و ... و نیز انواع جرائم نتیجه همین حق شكنی است. آژانس بین المللی كشاورزی و غذا دو روز پیش اعلام كرده بود كه كره زمین دارای ۸۱۵ میلیون انسان گرسنه است و هر سال ۵ میلیون نوزاد به دلیل همین فقر غذایی می میرند و ....
حق دیگر انسانها، به ویژه انسان امروز، دریافت اخبار و اطلاعات درست از تحولات و نظرات است ( حق دانستن ) كه در اعلامیه به آن توجه نشده است. این حق، تا زمانی كه رسانه ها و به ویژه خبرگزاری های بزرگ و «سرچ انجین ها كه اخبار را گزینشی! و عمدتا به یك زبان جمع آوری و در دسترس قرار می دهند» از دایره نفوذ دولتها و كمپانی های معین خارج نشوند تامین نخواهد شد.
در سالهای اخیر برخی از قدرتها از حربه « حقوق بشر » برای كوبیدن قدرتهای رقیب و دولتهای مخالف سوء استفاده فراوان كرده اند. آنها قبلا از حربه دمكراسی كه اینك روشن شده هنوز در مرحله آرزوست سوء استفاده می كردند . حقوق اساسی بشر كه دمكراسی واقعی یكی از موارد آن است با انسان متولد می شود و برای او به منزله نان و آب است. بنا بر این، اگر اصلاحی در اعلامیه ۱۹۴۸ صورت نگیرد و با توجه به شرایط دنیای امروز و دشواری ها و تنگناهای آن؛ عبارات تازه بر آن اضافه نشود ، ضمانت اجرایی پیدا نكند و در توزیع ثروت، مشاغل ، حرفه ها، اختیارات و قدرت تعدیلی روی ندهد نمی توان انتظار امنیت و صلح را داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید