پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خودمان شهردار شهرمان باشیم


خودمان شهردار شهرمان باشیم
حتما شما هم گاهی با این صحنه روبرو شده اید كه آب فراوانی از دریچه كانال یا جوی آبی بیرون زده و كف خیابان را فراگرفته باشد. اغلب مواقع این آب گرفتگی همراه با پراكنده شدن آشغال زیادی مانند شیشه های یك بار مصرف نوشابه، جعبه های میوه، قوطی خالی كمپوت و... بوده است.
نگارنده نیز بارها با این صحنه مواجه شده و در اغلب موارد مشاهده كرده ام كه چگونه بر اثر كم توجهی برخی افراد، بسیاری از شهروندان دچار خسارت های جانی و مالی می شوند. زیرا هنگامی كه مشغول رانندگی هستند با این ذهنیت كه خیابان خشك است با سرعت در حركت هستند كه ناگهان با خیابان پر از آشغال و آب گرفتگی روبرو می شوند و ناخودآگاه ترمز می گیرند و به دنبال آن با برخورد چندین خودرو به یكدیگر خسارت های مالی و جانی به آنان وارد می شود.
چند روز پیش یكی از همین حوادث را ملاحظه كردم. وقتی با دقت نگاه كردم متوجه شدم مقداری جعبه شكسته و چند عدد شیشه نوشابه یك بار مصرف داخل جوی آب گیر كرده و آب و آشغال های همراه آن كف خیابان را فراگرفته است.
آن مانع را برطرف كردم و مسیر اصلی آب باز شد و از ادامه وضعیت یادشده جلوگیری شد. اما نكاتی كه در این گونه صحنه ها قابل تأمل است اینكه:
▪ هر راننده یا عابر پیاده ای كه از آنجا رد می شد فقط غرغركنان می گفت: كسی نیست جلوی این كار را بگیرد؟ ولی هیچكدام نمی گفتند راستی آن مواقعی كه خودمان كیسه زباله یا شیشه نوشابه یا قوطی كمپوت یا جعبه میوه را كنار خیابان یا جوی آب می اندازیم ممكن است روزی برای خودمان مشكلاتی فراهم كند.
▪ بارها ملاحظه شده است كه آقا یا خانمی (كه بعضا ادعای با كلاس بودن را نیز دارند) شیشه اتومبیل خود را پائین كشیده و آشغال داخل ماشین را بیرون می ریزند و بدین وسیله به فرزندان خودشان و كسانی كه این كارها را از آنان مشاهده می كنند، آموزش بی نظمی و بی مسئولیتی می دهند.
▪ آثار زیان بار این حركت ها در ایام بارانی چند برابر می شود.
▪ درست است كه مأموران شهرداری موظف به تمیز كردن معابر هستند ولی اولا؛ اگر قرار باشد میلیون ها نفر ساكنان در شهر آشغال خود را در داخل جوی ها بریزند، طی ۲۴ ساعت شبانه روز بایستی ده ها هزار مأمور شهرداری در كنار خیابان ها بایستند تا چنین حادثه ای پیش نیاید، چرا كه این حوادث هر لحظه می تواند به وجود آید. ثانیا؛ به طور قطع و یقین اگر ما به وظیفه انسانی خود عمل كنیم و زباله ها را در ظروف خود و محل های مشخص شده بریزیم به مراتب كم هزینه تر، كم زحمت تر، و شهرمان زیباتر خواهد بود.
▪ بالاخره اینكه در هر صورت در یك جامعه چند میلیون نفری چند نفر آدم بی نظم و كم توجه به این مسائل پیدا می شوند. بهتر است اگر ما با چنین صحنه ای برخورد كردیم در صورت امكان با كمی دقت و با صرف چند دقیقه وقت از بروز حوادث ناگوار و وارد آمدن خسارت جلوگیری كنیم. كه مطمئنا هم خیر و بركت دنیوی و مادی آن به خودمان بازمی گردد و هم اجر و پاداش معنوی به دنبال خواهد داشت.

سیدعباس پیغمبری
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید