پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین C


ویتامین C
یك متخصص تغذیه می گوید: با توجه به مؤثربودن ویتامین C در جذب آهن گیاهی، بهتر است به همراه سبزیجات و حبوبات مصرف شوند.
آنچه در خصوص میوه ها حائز اهمیت است، مصرف آنها در فصل مناسب است به این معنا كه میوه های زمستانی در فصل زمستان و میوه های تابستانی در فصل تابستان به مصرف برسند، چرا كه هم كیفیت بافتی آن، هم رنگ، بو و ویتامین های آن در این حالت حفظ می شوند.
باید توجه داشت در عین اینكه مصرف میوه ها در فصل خود مناسبترند، اما میوه های نوبرانه نیز مواد مغذی شان كامل نشده و فایده اصلی خود را ندارند.
از جمله میوه هایی كه در فصل زمستان فواید ویتامینی زیادی دارند پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی و گریپ فروت است كه حاوی ویتامین E و C هستند این ویتامینها می توانند از انواع سرطان ها و بیماریهای قلبی-عروقی پیشگیری كنند.
آنتی اكسیدان موجود در ویتامین E در برابر میكروبها و عفونت ها از بدن محافظت می كند و در طراوت پوست و استحكام استخوانها و دندانها مؤثرست.
پوست نازك سفید رنگ روی نارنگی و پرتقال نیز مفید است و از عفونت های تنفسی پیشگیری می كند و توصیه به خوردن آنها می شود.
این متخصص با اشاره به فواید انار، خرمالو و كیوی از میوه های این فصل می گوید: انار میوه مفیدی است كه از یبوست جلوگیری می كند؛ همچنین خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین A و كیوی نیز حاوی ویتامین C است.
ویتامین Cبه علت حساسیت بالا زود ارزش غذایی خود را از دست می دهد لذا نباید آن را با غذا مصرف كرد یا آب پرتقال و نارنگی را در یخچال به مدت زیادی نگه داشت.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید