پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایجاد عادت خواب در نوزاد


ایجاد عادت خواب در نوزاد
در چند هفته اول نوزادان در حدود ۱۷ تا ۱۸ ساعت در روز می خوابند؛ این عادت در حدود ماه سوم به ۱۵ ساعت در روز می رسد. ولی حداقل در دو ماه اول تقریبا هیچ گاه در یك نوبت بیش از سه تا چهار ساعت خواه در طول روز یا شب، نمی خوابند. این بدان معناست كه شما نیز بیش از این نمی توانید بی وقفه بخوابید. در طول شب، شما باید بیدار شده به نوزاد شیر بدهید و پوشك او را عوض كنید و در طول روز با او بازی هم خواهید كرد. در حالی كه بسیاری از نوزادان در حدود ۸ هفتگی تمام شب را می خوابند بعضی دیگر تا ۵ یا ۶ ماهگی به این مرحله نمی رسند. از همان ابتدا شما با آموزش دادن به نوزادتان می توانید عادات خوب خواب را در او به وجود آورید.
● خواب نوزاد را تنظیم كنید
علایم خستگی نوزاد را فرا گیرید. برای شش تا هشت هفته اول نوزاد قادر نخواهد بود كه بیش از ۲ ساعت بی وقفه بیدار بماند. اگر سعی كنید بیش از این مدت او را بیدار نگه دارید، او بیش از حد خسته خواهد شد و ممكن است در به خواب رفتن مشكل پیدا كند. استفاده از قنداق كه روشی قدیمی برای پیچیدن نوزاد است ممكن است در طول ماه اول احساس امنیت و آرامش در او ایجاد كند و راحت تر بخوابد.
به علایم خواب آلوده بودن نوزاد هم توجه كنید. آیا او چشمانش را می مالد، گوشش را می كشد و یا دور چشمانش حلقه سیاه به وجود می آید؟ اگر متوجه این علایم و یا سایر علایم خواب آلودگی شدید فورا او را در رختخواب بگذارید. شما به زودی در مورد آهنگ و الگوی خواب نوزاد خود حس ششم پیدا خواهید كرد و به طور غریزی خواهید فهمید كه چه موقع برای خواب آماده است.
اختلاف روز و شب را به نوزاد آموزش دهید. بعضی از نوزادان درست زمانی كه شما می خواهید به رختخواب بروید كاملا بیدار می مانند. برای ماه های نخست شما قادر نخواهید بود زیاد این حالت را از بین ببرید. ولی وقتی نوزاد به ۲ هفتگی برسد می توانید اختلاف روز و شب را به او آموزش دهید. وقتی نوزاد در طول روز بیدار و هشیار است تا آنجا كه ممكن است با او بازی كنید. خانه و اتاق او را روشن و پرنور نگه دارید و صداهای معمولی خانه نظیر زنگ تلفن و تلویزیون را كم نكنید. اگر مایل است در طول مدت شیر خوردن بخوابد او را بیدار كنید. هنگام شیر دادن در طول شب با او بازی نكنید. نور و صدا را كم كنید و با او زیاد صحبت نكنید. خیلی سریع او باید دریابد كه شب هنگام باید بخوابد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید