سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تخم مرغ، غذایی کامل و خوشمزه


تخم مرغ، غذایی کامل و خوشمزه
تخم مرغ ماده غذایی پرانرژی و خوشمزه ای است كه در انواع غذاها و شیرینی ها استفاده می شود. در زرده تخم مرغ مقدار زیادی فسفر وجود دارد. كلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین های A-D-E-K مواد مهم موجود در تخم مرغ هستند. كسانی كه دارای چربی خون می باشند نباید در مصرف زرده تخم مرغ افراط كنند زیرا زرده حاوی كلسترول زیادی است.
خشك نمودن پوست تخم مرغ اهمیت زیادی در نگهداری آن دارد زیرا رطوبت زیاد موجب فساد این ماده غذایی می گردد. هیچ وقت تخم مرغ را در كنار سبزی ها و میوه ها قرار ندهید زیرا رطوبت موجود در سبزی ها، موجب فساد تخم مرغ می شود.
● چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم؟
ابتدا قدری محلول آب و نمك درست كنید (یك لیتر آب در ۱۲۰ گرم نمك). سپس تخم مرغ ها را در این محلول قرار دهید. تخم مرغ خیلی تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می ایستد، اما تخم مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمت های میانی آب معلق می ماند و تخم مرغ هایی كه در سطح آب به صورت افقی قرار می گیرند فاسد هستند. حتما از تازه بودن تخم مرغ مطمئن شوید.
● انجماد تخم مرغ:
از آنجایی كه معمولا تخم مرغ همیشه در دسترس است، شاید برای خیلی افراد انجماد آن ضرورتی نداشته باشد ولی چنانچه مجبور شدید در مواردی آن را منجمد نمایید، توجه داشته باشید كه نباید تخم مرغ درسته را در فریزر قرار داد زیرا در اثر سرما حجم آن زیاد شده و می شكند. زرده و سفیده را از پوست خارج كنید. قدری نمك به آن بیفزایید و خوب هم بزنید و در فریزر یا طبقه بالای یخچال نگهداری نمایید. اگر سفیده تخم مرغ (بدون زرده) به حالت منجمد دربیاید برای مدت یك سال می توان آن را نگهداری كرد.
● تخم مرغ آب پز:
برای آب پز كردن تخم مرغ، مقدار كمی نمك و سركه به آب اضافه كنید. در این حالت، اگر پوست تخم مرغ شكسته شود، سفیده بیرون نمی ریزد. تخم مرغ ها را با حرارت كم بپزید. در صورتی كه ته تخم مرغ را با سنجاق سوراخ كنید موقع آب پز كردن، پوسته آن شكاف برنمی دارد. برای این كه بعد از پختن پوست را به آسانی جدا كنید، می توانید تخم مرغ را بعد از این كه از آب جوش خارج كردید در آب سرد قرار دهید.
● آیا تخم مرغ های قهوه ای رنگ محلی هستند؟
تخم مرغ های محلی یا خانگی مواد غذایی بیشتری دارند و معمولا رنگ آنها قهوه ای است، اما اشتباه نكنید، همه تخم مرغ های قهوه ای رنگ محلی نیستند. رنگ پوسته تخم مرغ تاثیری در كیفیت این محصول ندارد.
● نگهداری زرده در یخچال:
وقتی زرده های اضافی داشته باشیم، ناگزیریم آن را در یخچال نگهداری كنیم اما بعد از چند روز زرده خشك و سفت می شود، اگر از ابتدا در زمان قرار دادن زرده در یخچال، كمی آب روی آنها بریزید تازگی خود را برای مدت بیشتری حفظ می كنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید