جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ آذر ـ ۱۴ دسامبر ـ اعلام پایان جنگ سرد قرن۲۰ که نتیجه اش انحلال یکجانبه بلوک شرق و فروپاشی شوروی بود


۲۳ آذر ـ ۱۴ دسامبر ـ اعلام پایان جنگ سرد قرن۲۰ که نتیجه اش انحلال یکجانبه بلوک شرق و فروپاشی شوروی بود
در پی توافق رونالد ریگن رئیس جمهوری آمریكا و گورباچف رهبران وقت شوروی و آمریكا ، تاچر و ریگن سران انگلستان و آمریكا پس ازدیدار جداگانه خود ، در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۸پایان جنگ سرد قرن ۲۰ را كه تقریبا از زمان خاتمه جنگ جهانی دوم میان دو بلوك شرق و غرب آغاز شده بوداعلام داشتند كه تاسیس اتحادیه های نظامی از جمله « ناتو » نتیجه آن بودند. طبق توافق سران آمریكا و شوروی ، گورباچف موافقت كرده بود كه ۵۰۰ هزار سرباز و ده هزار تانك از اروپای شرقی خارج سازد و به شوروی باز گرداند ، دوكشور به آزمایشهای اتمی خود پایان دهند و موشكهای میان برد خود را كه ویژه جنگ در اروپا بودند نابود سازند.
متعاقب همین توافق و توافقهای بعدی بود كه پیمان نظامی ورشو منحل و رژیمهای كمونیستی اروپای شرقی فروپاشیده شدند . سپس نیروهای شوروی از افغانستان فراخوانده شدند ؛ رفت و آمد منظم ناوگان شوروی در دریاهای دور دست متوقف و به انحصار دولت در دست حزب كمونیست در شوروی پایان داده شد . آنگاه قراردادهای دوستی شوروی با كشورهای دیگر كان لم یكن شد و شوروی نتوانست به عراق كمك كند و این كشور شكست خورد .
سپس قانون روابط جمهوری های ۱۵ گانه در اتحادیه جماهیر تعدیل شد كه ناگهان در دسامبر ۱۹۹۱ روسای جمهوری های روسیه ، اكراین و بلاروس در یك دیدار خصوصی اتحاد جماهیر شوروی را منحله اعلام كردند! بدون این كه رفراندمی بر گزار شود و گورباچف بدون مقاومت این عمل آنان تسلیم شد و چراغ عمر شوروی با آن همه قدرت اتمی ــ موشكی و ارتش سرخ و هزاران ژنرال و میلیونها كمونیست بدون سر و صدا پایان یافت و یكشبه سرزمینی كه ۷۴ سال سوسیالیست و مردم عاری از سرمایه بودند كاپیتالیست و عده ای كم ، معلوم نیست از كجا ؟! ، میلیونر و سرمایه دار شدند و شركتهای دولتی( متعلق به عموم مردم) را بالا كشیدند و به گزارش ۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ واشنگتن پست چاپ آمریكا ، یكی از این پولدار های یكشبه به نام « اولگ دریپاسكا » بادادن ده میلیون دلار قرض می خواهد یك چهارم یك كارخانه تولید برق روسیه در سیبری را كه چهار میلیارد دلار ارزش دارد ببلعد . عكس زیر را واشنگتن پست از جلسه مذاكره اولگ با پوتین چاپ كرده است . پوتین رئیس جمهوری روسیه هم ظاهرا هنوز نتوانسته به قولهایی كه دو سال پیش برای پایان دادن به غارت روسیه توسط این افراد داده بود عمل كند.
حقایق مربوط به كارهایی كه از زمان روی كار آمدن گورباچف در دسامبر سال ۱۹۸۵ پس ازدرگذشت ناگهانی چرننكو و پیش از او آندروپوف در كرملین انجام شده و از رویدادهای مهم تاریخ بشر است هنوز در پرده ابهام است و معلوم نیست كه چه وقت روشن گردد . به هر صورت این بخش بسیار مبهم تاریخ در آینده نا گزیر چند بار دوباره نویسی خواهد شد.
با این كه بلوك شرق و شوروی منحل شدند ، غرب نه تنها به تعهد خود مبنی بر انحلال ناتو و یا تبدیل آن به یك اتحادیه سیاسی عمل نكرد بلكه به گسترش آن تا مرزهای روسیه پرداخت و صحبت از ورود آن به قلمرو شوروی سابق است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید