پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تنها نمانید، فشارخونتان بالا می رود


تنها نمانید، فشارخونتان بالا می رود
وقتی پا به سن می‌گذاریم و هر یك از فرزندان به سركار و زندگی خود می‌روند، تنهایی معمولا به سراغ سالمندان می‌آید و همین احساس تنهایی و هراس از اینكه دیگر مورد پذیرش فرزندان و جوانان نیستند و اندوه و نگرانی‌های ناشی از آن می‌تواند از نظر روحی آنها را تحت تاثیر قرار داده و بر وضعیت جسمانی‌شان اثر بگذارد.
یك مطالعه جدید كه بر روی ۲۲۹ نفر از سالمندان ۵۰ تا ۶۹ ساله در مركز علوم عصبی و ادراكی و اجتماعی دانشگاه شیكاگو انجام شد، نشان داد كه تنهایی می‌تواند ۳۰ درجه به میزان فشارخون در افراد بالای ۵۰ سال بیفزاید. محققان در این مطالعه دریافته‌اند: <اندوه، استرس و كینه‌توزی، همه، احساساتی منفی هستند كه هر یك از لحاظ روانی سالمندان را تحت تاثیر قرار داده و بر فشارخون آنها تاثیر می‌گذارند.> تنهایی و احساس تنها ماندن، عاملی مجزا و قدرتمندی است كه تاثیر خود را در افزایش فشارخون سالمندان، به شكل بارزی نشان داده است. همچنین در این مطالعه به اثبات رسیده است كه هر چه سن شما بیشتر باشد، تنهایی اثر بیشتری بر افزایش فشارخون شما خواهد داشت.
● تنهایی هرگز
اگر تنهایی می‌تواند فشارخون شما را افزایش دهد، شما هم بسیار قوی‌تر از تنهایی عمل كنید و تنهایی را از پای درآورید. كافی است فقط پا از حصار تنهایی بیرون بگذارید و روابطتان را با افراد فامیل ،دوستان و آشنایان تقویت كنید. باور كنید كمی مثبت‌اندیشی بد نیست. اگر فرزندانتان در سر زدن به شما كوتاهی می‌كنند، شما پیش دستی كنید و همه افراد فامیل را مهمان كنید. اگر دیر دیر به منزل شما می‌آیند، شما چند روز از هفته را به سر زدن به آنها اختصاص دهید. دوستان قدیمی‌تان كه مانند شما پا در دوره سالمندی گذاشته‌اند، و بی‌شك آنها نیز با تنهایی مشكل دارند، بیابید و اوقات تنهایی‌تان را با آنها به شادی بگذرانید. یك راه‌حل خوب دیگر هم ایجاد روابط جدید است. مكان‌هایی مانند پارك‌ها، كتابخانه‌ها و حتی مطب‌پزشك،‌ موقعیت‌‌هایی مناسب‌ برای یافتن دوستانی جدید و هم‌سن و سال شما در اختیارتان می‌گذارند تا در كنار آنها شما دیگر احساس تنهایی نكنید و فشارخون هم جرات نكند در آن حوالی پا بگذارد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید