جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مکمل های ویتامین و نوجوان


مکمل های ویتامین و نوجوان
نوجوانانی كه به طور روزانه از مكمل های ویتامین استفاده می كنند، از رژیم غذایی و الگوی زندگی سالم تری در مقایسه با آن گروه از همسالانشان كه از این ویتامین ها مصرف نمی كنند، بهره مند هستند.
در یك پژوهش محققان اطلاعات گردآوری شده درباره بلندی قد، وزن، رژیم غذایی و رفتارهای بهداشتی را بر روی بیش از ۲۵۰۰ دانش آموز ارشد دبیرستانی مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
هدف آنها این بود كه كشف كنند آیا نوجوانانی كه مكمل های ویتامین مصرف می كنند، به لحاظ رژیم غذایی، ورزش و یا سایر عادات بهداشتی با یكدیگر متفاوت هستند یا خیر؟
۲۵ درصد از نوجوانان شركت كننده در این پژوهش گزارش كردند كه مصرف روزانه مكمل های ویتامین را در برنامه خود قرار داده اند.
نتایج مطالعات نشان داد: افرادی كه ویتامین مصرف می كنند الگوی زندگی سالم تر و بهداشتی تری نسبت به سایرین دارند. نوجوانانی كه ویتامین مصرف می كنند كمتر به سیگار روی می آورند و كمتر دچار اضافه وزن می شوند.
همچنین نوجوانانی كه ویتامین مصرف می كنند نسبت به سایر همسالان خود كه از این مكمل ها صرف نظر می كنند، تحرك و فعالیت بدنی نسبتاً بیشتری دارند و ساعات كمتری به تماشای برنامه های تلویزیونی مشغول هستند به طوری كه براساس محاسبات كمتر از ۶۰ درصد از نوجوانانی كه ویتامین مصرف می كنند یك ساعت در روز تلویزیون تماشا می كنند درحالی كه این رقم در بین آنهایی كه ویتامین نمی خورند تا ۷۰ درصد افزایش پیدا می كند این تفاوت ها پس از بررسی آماری با سایر فاكتورها بسیار مهم به نظر می رسد.
مصرف ویتامین باعث ترغیب به داشتن رژیم غذایی سالم تر می شود.
مصرف كنندگان مكمل های ویتامین بیشتر از مواد خوراكی حاوی فیبر و غلات سبوس دار، آب میوه ها، میوه ها و سبزیجات استفاده می كنند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید