شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کودکان و سالمندان بیشتر شیر بنوشند


کودکان و سالمندان بیشتر شیر بنوشند
سالمندان و كودكان به لحاظ شرایط رشدی، باید بیشتر شیر مصرف كنند. شیر یك ماده غذایی كامل است. این ماده غذایی علاوه بر خاصیت سهل الهضم بودن، دارای تمامی مواد معدنی تامین كننده بدن است.
شیر یك منبع پروتئینی غنی است كه ۵/۳ درصد پروتئین موجود در این ماده غذایی، كلیه اسیدهای آمینه اساسی و ضروری بدن را تامین می كند.
شیر دارای ۵ گرم قند از نوع لاكتوز است كه در تولید و تامین انرژی بدن موثر است.
با توجه به وجود ۵/۳ درصد چربی اشباع شده در شیر، توصیه می شود بیمارانی كه می بایست از چربی كمتری در رژیم غذایی خود استفاده كنند، از فرآورده های این ماده كه از چربی كمتری برخوردارند، استفاده نمایند.
املاحی از قبیل كلسیم، آهن، روی، سدیم، پتاسیم و مس از دیگر تركیبات شیر بیان است. كلسیم از مهمترین عناصر موجود در شیر است، به طوری كه ۱۲۰ میلی گرم كلسیم در هر ۱۰۰ سی سی شیر وجود دارد، لذا تاكید می شود افراد دچار مشكلات استخوانی، پوكی استخوان و همچنین زنان بارداری كه نیازمند كلسیم بیشتری هستند و همچنین افراد سالمند از این ماده غذایی و فرآورده های آن بیشتر استفاده كنند.
با توجه به میزان ۵۵ میلی گرم سدیم موجود در شیر توصیه می شود: افرادی كه دارای بیماری قلبی - عروقی و یا فشار خون بالا هستند، نبایست شیر را به مقدار زیاد و بیش از حد معمول در رژیم غذایی روزانه خود استفاده كنند.
در شیر كامل ۵۰ میكروگرم آهن، ۲۰ میكروگرم مس و ۴/۰ میلی گرم روی و ویتامین های محلول در چربی از قبیل ویتامیل A، ویتامین های گروه B و B۲ به میزان ۴۱۰ میكروگرم در هر ۱۰۰ سی سی در شیر وجود دارد.
بعضاً بیماران دارای مشكل عدم تحمل قند لاكتوز، پس از صرف شیر به ناراحتی های دستگاه گوارش، تهوع، دل درد و اسهال مبتلا می شوند، كه ناچار به عدم و یا محدودیت مصرف شیر می شوند؛ بنابراین توصیه می شود این بیماران به تدریج از این ماده غذایی استفاده كنند تا این كه دستگاه گوارش این بیماران با شرایط سازگار شده و مواد موجود در شیر جذب بدنشان شود.
بیماران تحت درمان با داروهای افسردگی و فشار خون حتماً به لحاظ وجود ماده ای به نام تیامین در شیر، با پزشك متخصص خود مشورت كنند و از مصرف شیر و فرآورده های آن به خصوص پنیر اجتناب كنند.
كودكان در سنین رشد و سالمندان به دلیل طبیعت سالمندی جزو گروه های سنی با نیاز بیشتر به شیر و فرآورده های آن هستند. افراد به منظور اطمینان از شیرهای مصرفی می بایست حتی الامكان از شیرهای پاستوریزه و استرلیزه شده استفاده كنند و از طریق جوشاندن شیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مطمئن شوند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید