شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ آذر ـ ۱۶ دسامبر ـ سناتوری که در ظاهر با اختلاط سیاه و سفید در جامعه آمریکا مخالفت می کرد ، ولی .....


۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ معلوم شد كه «ستروم تورموند» تنها فردی در طول تاریخ كه تا پایان صدسالگی سناتور بود و در ژوئن ۲۰۰۳ ، چند ماه پس از بازنشسته شدن از سیاست( سنای آمریكا ) درگذشت، دارای یك دختر دورگه ۸۷ ساله به نام « اسی » است. در اروپا و آمریكا داشتن فرزند نا مشروع تعجب برنمی انگیزد ، ولی در جامعه آمریكا در مورد سناتور تورموند باعث شگفتی فراوان شده است ، زیرا كه او از مخالفان اختلاط سیاه و سفید و حقوق مدنی سیاهپوستان بود و زمانی نمی خواست حتی نوجوانان سیاهپوست به مدارس سفیدپوستان بروند ، حال آن كه خود او با یك دختر ۱۶ ساله سیاهپوست معاشرت كرده بود و نتیجه این معاشرت یك دختر دورگه به نام « اسی » بود.
از آنجا كه پیروزی های تورموند در طول دهها سال در انتخابات ایالت كارولینای جنوبی به دلیل همین روی خوش نشان ندادن به برابری سیاهان با سفیدها بود « اسی » و مادرش نمی خواستند به تورموند آسیب برسد و سكوت كرده بودند. تورموند هم به نوبه خود هزینه دخترش را می پرداخت و گهگاه ، دور از چشم دیگران با « اسی » ملاقات و اورا نوازش می كرد. سناتور تورموند یك بارهم نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریكا شده بود.
تورموند كه بعدا با دختری چهل سال جوانتر از خود ازدواج كرده و دارای دو پسر شده بود در وصیتنامه اش اشاره ای به « اسی » نكرده است.
« اسی » كه یك فرهنگی باز نشسته است گفته است هشت دهه به این خاطر كه به شهرت پدرش صدمه نخورد سكوت كرد و امروز هم كه قضیه را مطرح ساخته با انگیزه گرفتن ارث و « پول » نیست بلكه برای این است كه فرزندان و نوه هایش بدانند كه پدر بزرگ آنان چه كسی بوده است . آنان دهها سال از من درباره پدرم و این كه چه بر سرش آمده می پرسیدند ، ریشه خود را می خواستند بدانند كه چون پدرم زنده بود دندان روی جگر گذاشتم و حقیقت را نگفتم . اینك، هفت ماه پس از فوت
پدر ،احساس كردم كه ادامه سكوت ضرورت ندارد و صدمه ای به او وارد نخواهد شد و لذا حقیقت را آشگار ساختم.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید