جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سینوزیت با خواب خرس‌ها بیدار می‌شود


سینوزیت با خواب خرس‌ها بیدار می‌شود
شما هم ازآن دسته افرادی هستید كه با یك باد خوردن سینوس‌هایش‌ ملتهب می‌شود و سرتاسر زمستان سرماخورده است و به این دلیل مجبور هستید، حسابی خودتان را بپوشانید تا مبادا مریض شوید؟ همیشه این سوال برای بسیاری از بیماران پیش می‌آید كه برای جلوگیری از شدت یافتن این مشكل، چه باید كرد؟ در چه صورتی سینوزیت حاد به مزمن تبدیل می‌شود؟ آیا این بیماری ارثی است یا اینكه از بد روزگار ممكن است به آن مبتلا شویم؟
در ابتدا باید بگوییم كه سینوس‌ها، حفرات خالی در سر هستند كه اگر اینها نبودند جمجمه آنقدر سنگین بود كه نگاه داشتن‌ آن با مشكل مواجه می‌شد. جالب است بدانید كه این حفرات با جداری مخاطی پوشیده شده‌اند به سینوس هایی كه در قسمت گونه‌ها جای دارند ماكزیلر و آنهایی كه در قسمت پیشانی وجود دارند‌ فرونتال می‌گویند. هوایی كه تنفس می‌شود به این حفرات داخل شده و اگر سرد باشند ابتدا گرم و مرطوب شده و سپس به ریه‌ها وارد می شود . مخاط سینوس از این طریق می‌تواند ملتهب شود. اما التهاب سینوس‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.
▪ اول به شكل حاد كه در این شكل فرد دچار تب و آبریزش بینی می‌شود و وقتی سر خود را به سمت زمین نزدیك می‌كند احساس می‌كند كه تمامی گونه‌هایش از عفونت پر شده و بسیار سنگین است. در این حالت تنها راه درمان استفاده از آنتی‌بیوتیك است.
▪ در نوع دوم كه به سینوزیت مزمن شهرت دارد بر اثر ابتلای افراد به سینوزیت حاد البته به صورت مكرر شكل می‌گیرد. بهترین توصیه خانگی به این افراد آن است كه بینی‌شان را با آب نمك رقیق یا محلول نرمال سالین شست و شو دهند.
▪ اما نوع سوم، سینوزیت آلرژیك است. در این نوع از سینوزیت ، آلودگی هوا و ذرات معلقی كه بر اثر سوختن بنزین و گازوییل در هوا انتشار پیدا می‌كند، عامل بیماری هستند.
اما این سوال برای بسیاری از بیماران مطرح می‌شود كه چرا این بیماری با سرد شدن هوا شدت پیدا می‌كند؟ همان‌طور كه گفتیم كار سینوس‌ها گرم و مرطوب كردن هوایی است كه وارد بدن می‌شود اما چون در زمستان هوا هم سردتر است و هم خشك‌تر، سینوس‌ها فعالیت بیشتری می‌كنند و چون بافت مخاطی هستند، بیشتر خشك می‌شوند و همین‌امر موجب می‌شود كه با یك تماس كوچك با عوامل بیماری‌زا و عفونی، به سرعت ملتهب شده و عفونت كنند. در ضمن، یادتان باشد كه در این فصل سیستم ایمنی ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است. به‌علا‌وه، برای بسیاری این سوال مطرح است كه سینوزیت زمینه ارثی دارد یا نه؟ باید بگوییم، از آنجا كه ضعف سیستم ایمنی موجب ابتلا‌ به این بیماری می‌شود، عوامل اكتسابی،مادرزادی و یا داشتن انحراف بینی (به دلیل اینكه ترشحات در سینوس‌ها باقی می‌مانند و تولید عفونت می‌كنند از دسته فاكتورهایی هستند كه می‌توانند شیوع سینوزیت را افزایش دهد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید