یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / Sunday, 18 November, 2018

اندام متناسب کدام است؟


اندام متناسب کدام است؟
شما فكر می‌كنید اندامی متناسب دارید؟ البته این كاملا بستگی به معیارهای هر جامعه‌ای از تناسب اندام دارد. ولی به طور كلی این روزها داشتن اندامی لاغرتر نشانه تناسب اندام بیشتری است. ورزش و تغذیه دو بازوی اصلی تناسب اندام هستند. ورزش‌ها را می‌توان به ۳ شاخه اصلی تقسیم كرد. حركات قدرتی، حركات كششی و حركات هوازی.
در نرمش‌های قدرتی عضلات پیوسته منقبض می‌شود تا جایی كه خستگی عضلانی پیش بیاید اما در حركات كششی، كشش‌هایی آهسته در مدت زمان مشخصی بر عضلات وارد می‌شود. در هنگام انجام حركات ایروبیك، دسته‌های مختلف عضلانی به صورت مداوم به تمرین و حركت درمی‌آیند. ورزش‌های قدرتی با افزایش تونوسیته عضلانی، توان عضلات را بالا می‌برند. با انجام این تمرینات شما اندامی با انرژی و با توانایی بیشتر برای انجام فعالیت‌های روزمره خواهید داشت.
اگر شما در بلند كردن اشیا مشكل دارید می‌توانید با این گروه حركات، عضلات شكم و كمر خود را تقویت كنید. ورزش‌های كششی به حركت آسان‌تر شانه‌ها و پاها كمك می‌كنند و می‌توانید از حداكثر چرخش مفاصل خود استفاده كنید. اگر شما فعالیت بدنی دارید و در شغل خود مجبورید دائما از عضلات و مفاصلتان استفاده كنید به شما توصیه می‌كنیم هر روز صبح این حركات را انجام دهید. این حركات باید به آرامی انجام شود. هیچگاه دست‌ها و پاهایتان را پرتاب نكنید.
ورزش‌های ایروبیك توانایی قلب و ریه‌ها را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند اكسیژن كافی در اختیار تمام سلول‌های بدنتان قرار گیرد. این ورزش‌ها شما را خوش خلق‌تر كرده و به كاهش فشارخون و بالا رفتن انرژی روزانه كمك می‌كنند. این ورزش‌ها حركاتی مناسب برای دستیابی به تناسب اندامند چون شما به طور منظم با انجام آنها كالری از دست خواهید داد.
پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری، اسكیت، شنا، پیاد‌ه‌روی و حركات موزون، حركات هوازی آشنایی هستند كه بسیار كم خرجند و شما می‌توانید به راحتی در هر لحظه یكی از آنها را انجام دهید. برای رسیدن به تناسب اندام اهداف غیرواقعی و دست نیافتنی را كنار بگذارید. شما می‌توانید اهدافتان را درجه‌بندی كنید و با اتمام رسیدن هر مرحله، مرحله جدیدی را در پیش بگیرید. در این صورت همین مشاهده موفقیت، انگیزه شما برای ادامه راه رسیدن به تناسب اندام خواهد شد.

نیكی پرهام

منبع : روزنامه سلامت

مطالب مرتبط

با مدل‌های سه‌گانه تناسب اندام آشنا شوید

با مدل‌های سه‌گانه تناسب اندام آشنا شوید
این امر غیر قابل انکار است که طرح اندام شما مشخص می‌کند که در چه روزی به دنیا آمده‌اید. البته شما می‌توانید ساخت و ترکیب کلی بدن خود را تا حدودی تغییر بدهید. مشکل حجم چربی نسبت به حجم ماهیچه‌های بدن و می‌توانید با کمک گرفتن از ورزش و رژیم‌های غذایی تا حدودی فرم بدن خود را به شکل دلخواه در بیاورید اما ساختار کلی بدن شما همیشه همان‌طور باقی خواهد ماند.
هرچند در نگاه اول شاید این مطلب چندان خوشایند به نظر نرسد اما حداقل می‌توانید مطلع شوید که نمی‌توانید به اندام‌هایی که ساختار آنها با فرم کلی بدن‌تان تناسبی ندارند، برسید. انواع فرم بدن را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:
۱) اکتومورف،
۲) اندومورف،
۳) مزومورف.
اندام شما در هر یک از این گروه‌ها که جای بگیرد، باید نرمش‌های مربوط به همان نوع اندام را انجام دهید تا بتوانید به بهترین نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
مهم‌ترین چیزی که باید در طول انجام تمرینات و تعیین نوع فرم و شکل کلی بدن خود به آن توجه داشته باشید، این است که هیچ‌گاه خودتان را با افراد دیگر و یا حتی با گذشته خود مقایسه نکنید. فقط باید تلاش کنید که اندام خود را در بهترین شرایط ممکن آن هم در حال حاضر درآورید. مطمئن باشید که اندام زیبایی پیدا خواهید کرد.
۱) اکتومورف
این فرم از اندام، باریک و کشیده است. این قبیل افراد به طور معمول ساختار استخوانی ظریفی دارند، عرض شانه‌ها در آنها کم بوده و به‌طور تقریبی برابر با باسن است. دونده‌های دوی استقامت، بالرین‌ها، و بازیکنان بسکتبال را می‌توان در این گروه جای داد.
▪ تکنیک کار با وزنه:
برای پرورش ماهیچه‌ها، این افراد می‌بایست دو ست وزنه را برای هر قسمت از ماهیچه‌ها در برنامه ورزشی خود بگنجانند. تعداد دفعات تکرار نیز ۶ تا ۱۰ بار تخمین زده می‌شود. ماهیچه‌های بدن را تقسیم کرده و در هر روز روی یک گروه از ماهیچه کار کنید و روز بعد روی گروه دیگر.
▪ تکنیک حرکات قلبی عروقی:
هدف این است که استقامت خود را افزایش داده و سلامت قلب و ریه‌های خود را حفظ کنید. این نوع حرکات را باید در حدود سه تا پنج مرتبه در طول هفته انجام دهید. هر جلسه ۲۰ تا ۴۰ دقیقه را به این کار اختصاص دهید و از حرکات آرام شروع کرده و به مرور بر شدت حرکات خود بیفزایید.
۲) اندومورف
به فرم نرم و پر انحنا اطلاق می‌شود و به نام گلابی شکل معروف است. در این افراد قسمت باسن اغلب خیلی پهن‌تر از شانه‌ها است. هرچند افرادی که دارای چنین اندامی‌هستند، گرایش بیشتری به جذب چربی‌های اضافه دارند.
▪ تکنیک کار با وزنه:
با اضافه کردن اندکی ماهیچه به بدن خود می‌توانید اندام خود را به زیباترین شکل ممکن در آورید. باید ورزش‌های کلی وزنه برای تمام قسمت‌های بدن را سه مرتبه در هفته انجام دهید. برای هر قسمت از بدن انجام ۲ ست ۱۰ تا ۱۵ تایی کافی است. ابتدا از وزنه‌های سبک استفاده کرده و سپس وزن آنها را زیاد کنید. برای اینکه تناسب و تقارن بدن‌تان همچنان حفظ شود، شاید لازم باشد که حرکات مربوط به نیم‌تنه بالایی بدن خود را دو برابر کنید.
▪ تکنیک حرکات قلبی عروقی:
این حرکات را می‌بایست ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، به تعداد سه تا شش مرتبه در هفته انجام دهید تا بتوانید بیشترین میزان چربی و کالری را بسوزانید. این افراد باید حرکات مربوط به این بخش را شدیدتر انجام دهند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنند.
۳) مزومورف
این قبیل افراد اغلب توده‌های ماهیچه‌ای بسیار بزرگی داشته و به راحتی می‌توانند اندام خود را پرورش داده و عضلات خود را به اندازه دلخواه برسانند. شانه‌هایشان به‌طور معمول پهن‌تر از باسن است و اغلب به آنها نام بدن سازهای خودجوش اطلاق می‌شود. دونده‌های دوی سرعت، بازیکنان فوتبال، و بازکنان تنیس از این افراد هستند.
▪ تکنیک کاربا وزنه:
حرکات ملایم به شدید وزنه که دو تا سه مرتبه در هفته انجام شوند، می‌توانند اندام را در تعادل نگه دارند، و به سایز فرد هم چیزی اضافه نخواهد شد. به‌طور کلی برای هر گروه از ماهیچه‌ها باید دو ست ۱۲ تا ۱۵ تایی از هر تمرین اجرا شود. باید حرکات را به‌طور پیوسته انجام دهید، به این ترتیب که پس از اتمام کار روی یک گروه ماهیچه‌ای به سرعت تمرینات گروه بعدی را شروع کنید. این کار استقامت و قدرت فرد را افزایش می‌دهد و چیزی به حجم بدن نیز اضافه نمی‌کند.
▪ تکنیک حرکات قلبی عروقی:
سه تا پنج مرحله حرکات قلبی‌عروقی در طول هفته با شدت ملایم، می‌تواند به شما کمک کند تا اندامی‌لاغر و باریک برای خود به وجود آورید. در هر مرحله باید حرکات را برای مدت زمانی به طول ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انجام دهید.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.