جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شروع یک روز خوب


شروع یک روز خوب
شادابی همیشه در چند قدمی است. مهم این است كه او را بشناسیم و سلامش كنیم. او ویژگی خوبی دارد كه سریع به سلام ما پاسخ می‌دهد و فورا خودمانی می‌شود.
این گزارش صرفا یك متن لطیف ادبی نیست بلكه یك تجربه واقعی است. حتما خیلی‌ها تمایل دارند این موضوع را تجربه كنند ولی ممكن است نتوانند به‌خوبی از پس آن برآیند یا تجربه آنها نیمه كاره و ناقص باشد. بر این اساس چگونه می‌توان یك فعالیت را به خوبی و با احساس مناسب آغاز كرد؟
شاكله انسان را می‌توان هسته اصلی شخصیت او به‌شمار آورد. این شاكله دارای ظاهر و باطن است. اگر آن را بسان یك هسته درنظر بگیریم، دارای عنصر بیرونی و یا پوسته (ظاهر) و عنصر درونی (باطن) است، یعنی شاكله انسان دارای دو لایه ظاهری و باطنی است و هریك از این دو لایه بر یكدیگر تاثیر و تاثر متقابل دارند، یعنی هم ظاهر بر باطن تاثیر می‌گذارد و هم باطن بر ظاهر شاكله متجلی می‌شود.
تاثیر و تاثر مستمر ظاهر بر باطن و باطن بر ظاهر، شاكله انسان را می‌سازد و آن را متحول می‌‌كند. بر این مبنا، برای ساختن شاكله باید بر ظاهرسازی و باطن‌سازی انسان تواما تاكید كرد. پس می‌توان ظاهرسازی را یك اصل برای سامان دادن باطن به‌شمار آورد. روند این تاثیر به‌گونه‌ای است كه هر حركتی كه در ظاهر رفتار شكل می‌گیرد به تدریج درون انسان حك شده، آن را متاثر می‌كند. به‌عنوان نمونه، اگر بخواهید احساس درونی‌تان به‌صورت تواضع و فروتنی باشد، بهتر است ظاهر خود را متواضع نشان بدهید. وقتی رفتار خود را متواضعانه كنید و آن را تداوم ببخشید، به تدریج احساس می‌كنید درون شما نیز واجد احساس تواضع و فروتنی خواهد شد. به همین قیاس اگر بخواهید احساس صبر و بردباری درون خویش به‌وجود بیاورید بهتر است خود را به صبر نزدیك كنید. اگر این حالت تداوم یابد به‌تدریج احساس درونی بردباری نیز به سراغ شما خواهد آمد.
از این قاعده روان‌شناختی می‌توان در ظهور احساسات شاد بهره جست. می‌توانید امتحان كنید. یك روز قبل از آنكه از خانه خود بیرون بیایید جلوی آینه قرار بگیرید و صورت خندان خود را تماشا كنید. اگر پیشانی شما چروك خورده است، سعی كنید این حالت را از بین ببرند.
اگر گونه‌هایتان به سمت بالا جمع شده، وضعیت آن را با یك ماساژ ساده تغییر دهید. حالا لبخند بزنید و از خانه بیرون بروید. اطمینان داشته باشید این ظاهرسازی، شما را به درك هیجانات مثبت رهنمون می‌شود و اگر برای یكی دو ساعت از این حالت مراقبت كنید، خواهید دید كه تا آخر روز شاداب خواهید بود و نگاه شما به اطرافیان‌تان تغییر خواهد كرد. درست است كه همه مسائل درونی را نمی‌توان با سامان‌دادن رفتار ظاهری خود حل كرد اما بسیاری از آنها را می‌توان با ظاهرسازی و حك آن بر لایه باطنی شخصیت سامان داد. اگر به متون تربیتی اسلام نیز مراجعه كنیم شاهد دستورالعمل‌هایی خواهیم بود كه ناظر به تاثیر برون بر درون و برعكس است.
به‌عنوان مثال تاكید شده است كه همیشه بر لبان مومن لبخند مشاهده می‌شود و یا سفارش شده است كه وقتی راه می‌روید متواضعانه و آرام راه بروید. شاید یكی از حكمت‌های چنین تعالیمی سامان دادن ظاهر رفتار برای حك‌كردن بر شاكله درونی باشد. نتیجه آن خواهد بود كه اگر درون انسان به‌واسطه رفتار ظاهری غنی شود، متقابلا بر رفتار ظاهری نیز تاثیر خواهد گذاشت و این سیكل همچنان در جهت رشد و بالندگی ادامه خواهد داشت.

دكتر رضا پور حسن، روانپزشك
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید