سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بازار مسگرها


بازار مسگرها
از بازارهای شیراز است كه در محله درب شاهزاده قرار گرفته است. این بازار بقایای بازار قیصریه است كه توسط امام قلی خان در غرب مدرسه خان ساخته شده است. این بازار كه از آجر و گچ ساخته شده است، بازار مرغ و اردوبازار را به یكدیگر متصل می نماید به گونه ای كه اردوبازار در جنوب بازار وكیل و در مقابل بازار مرغ قرار می گیرد و در امتداد شرق و غرب نیز بازار مسگرها قرار می گیرد.
این بازار در زمان قاجاریه بر اثر زلزله ویران شد و در سال ۱۲۹۹ ه.ق. مرمت شد. این بازار هم اینك مركز فروش اسباب منزل است.
این بازار شباهت فراوانی از نظر اجرایی با بازار وكیل دارد با این تفاوت كه از هر ابعادی و مقیاسی، در مقیاس كوچكتری نسبت به بازار وكیل ساخته شده است. سقف این بازار همانند بازار وكیل دارای طاق تویزه است و در بالای عرقچین آن حورنورهایی دیده می شود در بالای دكانها نیز همان دریچه ها دیده می شود. تفاوت دیگر این بازار با بازار وكیل در این است كه مغازه های این بازار اكثرا" یا هم سطح زمین و یا پایین تر از سطح زمین ساخته شده اند. كه البته این مسئله شاید به نوع كالایی كه د راین مغازه ها عرضه می شده بر می گردد. همچنین سردر ورودی مغازه ها یك قوس كجاوه ای است كه با یك پاكار پهن به زمین می رسد. بازار دیگری به نام قیصریه به این بازار از سمت راست متصل می گردد كه دارای ۱۲ جفت مغازه است كه اكثرا" سطحی بالاتر از سطح زمین دارند و مغازه ها دارای ارتفاع نسبتا" بلندی نسبت به بازار مسگرها می باشند.
در قدیم ارتفاع مغازه ها را با توجه به جنسی كه در آنجا فروخته می شده در نظر می گرفتند. به عنوان مثال مغازه های نانوایی همواره پایین تر از سطح زمین بوده اند و مغازه های عطاری بالاتر از سطح زمین.
قیصریه همانند راسته درسته و غیره به نوعی بازار اطلاق می شود كه در آن اجناس ظریف ساخته و عرضه می شدند مثل طلا و جواهرات و پارچه و ... قیصریه ها باید حتما" درب ورود و خروج جداگانه داشته باشند كه البته در بازار ذكر شده چنین دربی مشاهده نشده است.
منبع : سایت شیراز


همچنین مشاهده کنید