سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ آذر ـ ۱۹ دسامبر ـ وارگاس, اندیشه های سیاسی و سرانجام او


۲۸ آذر ـ ۱۹ دسامبر ـ وارگاس, اندیشه های سیاسی و سرانجام او
ژتولیووارگاس Getulio Vargas از معروفترین سیاستمداران و دولتمردان امریكای لاتین در این روز در سال ۱۹۵۰ بار دیگر برای دومین بار كار خود را به عنوان رئیس جمهوری برزیل آغاز كرد.دور اول ریاست او بر برزیل از ۱۹۳۰ تا۱۹۴۵ طول کشیده بود که با کودتای نظامی برکنارشده بود. مردم در۱۳۵۰ او را با آرا خود به قدرت بازگردانیدند. وارگاس در نوامبر ۱۹۳۰ باحمایت ارتش روی کار آمده بود تا به اوضاع اقتصادی و سیاسی نابسامان برزیل پایان دهد . وی نخست اختیارات ایالات رامحدود کرد وسپس با کمک آلمان(نازی) برزیل را که اقتصادش تا آن زمان بر پایه صدور قهوه و مواد اولیه لاستیک قرار داشت صنعتی کرد که باورود آلمان به جنگ و در پی آن شکست آن کشور , اقتصاد برزیل هم رو به خرابی گذارد و به برکناری وارگاس در اکتبر ۱۹۴۵ انجامید و برنامه نوآوری او به نام " استادو نووا " پایان یافت.
در پنج سالی که وارگاس از ریاست جمهوری دور بود , سران برزیل درها را به روی سرمایه گذاری خارجیان باز کردند و دست به استقراض بی حساب و کتاب از بانکهای سایر کشورها زدند و به علت افزایش جهانی نرخ بهره , برزیل در آستانه ورشکستگی مالی قرار گرفته بود که مردم بازگرداندن وارگاس را راه حل مسئله تشخیص دادند و با آرا خود او رابازگردانیدند.
وارگاس این بار پاره یی از مطبوعات برزیل را رشوه گیر دولتهای خارجی خواند كه دانسته یا ندانسته به وطن خیانت می كنند و آب به آسیاب دشمن می اندازند و ماموران امنیتی را به مراقبت دقیق روزنامه نگاران بویژه مقاله و تفسیرنویس ها گمارد تا با خارجی تماس نداشته باشند, فریب نخورند و مردم را فریب ندهند.
وارگاس که برای نجات برزیل راهی جز سختگیری نداشت از سختگیریهای خود و نادیده گرفتن بعضی قوانین در نطقی در پارلمان برزیل دفاع كرده بود و گفته بود: من وطندوستی را یك «ایسمIsm» و عقیده نمی دانم. وطندوستی (ناسیونالیسم) در خون هر شهروند باید باشد و این احساس در خون من در غلیان است و از دست زدن به هر اقدام و تدبیر برای پیشرفت وطن و خلاص شدن از دست وام خارجی دریغ نمی كنم, حتی اگر آن را دیكتاتوری بخوانند. دست زدن به هر اقدام از جمله مراقبت و سختگیری نسبت به مقاله نویسهای روزنامه ها را بخاطر حفظ وطن و شهروندانی كه بی خبر از بازیهای سیاسی هستند خلاف و تقصیر نمی دانم. من از مردم فقیر شروع كرده ام تا رفاه آنها تامین شود و به آن درجه از رشد فكری (سیاسی)برسند كه فریب تبلیغات داخلی و خارجی را نخورند و حقیقت را تشخیص دهند و درك كنند.
انتخاب مجدد وارگاس كه طبقه فقیر برزیل برای نجات خود به وی روی آورده بود چهارسال بعد به خودكشی او انجامید.
وارگاس كه در سال ۱۹۵۰ انتخاب شده بود در ۲۴ اوت سال ۱۹۵۴ خودكشی كرد.
وی, از لحظه روی كارآمدن مجدد این شعار را رها نمی کرد که گروههای مالی بین المللی و شركتهای اصطلاحا چند ملیتی بر ضد منافع ملی كشورهای مقروض, كم رشد و فقیر از جمله برزیل توطئه می كنند و هدف او خنثی كردن همین توطئه است.
در این مبارزه, وارگاس به دلیل لیبرال بودن بیش از حد نسبت به همكاران نزدیكش شكست خورد.
همكاران او متهم به فساد اداری و گرفتن رشوه شده بودند و دستگاه های تبلیغاتی – داخل و خارج – آن را بزرگتر و پیچیده تر از آن چه كه بود منعكس می كردند, به گونه یی كه پارلمان برزیل وارگاس را برای دادن پاسخ به سوالات نمایندگان دعوت كرد و او شعار گروههای مالی بین المللی و ... را(که در بالا ذكر شد) در یك تابلو قرار داد و با خود به جلسه پارلمان برد و گفت: این گروههای خارجی می خواهند برزیل را غارت كنند ولی تا او بر سر كار است نمی توانند به این مقصود برسند. بنابراین, وی را هدف قرار داده اند كه سد بزرگی بر سر راه آنها است و ... پارلمان از توضیحات او قانع نشد و مصاحبه روز بعد وی را كه گفته بود نیمی از قوانین موضوعه پارلمان درسالهای بین ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ غرض خصوصی و به دلایلی خاص تصویب شده است و جامعیت ندارند و باید اصلاح شوند مستمسك قرار داد و عصر ۲۴ اوت سال ۱۹۵۴ به او پیام فرستاد كناره گیری كند یا استیضاح و بركنار خواهد شد كه وارگاس پاسخی نداد و شعار گروههای مالی بین المللی..., خود را در صدر چندنامه قرارداد و برای نهرو, ناصر, دكتر سوكارنو,... حتی چوئن لای فرستاد و ساعتی پس از صرف شام در همان شب با شلیک گلوله ای به قلبش خودكشی كرد.
نامه های وارگاس سبب شد كه سران ۲۹ كشور اصطلاحا جهان سوم نشست خود را در باندونگ تحت شعار مبارزه با استعمار اقتصادی Economic Colonialism تشكیل دهند كه جوئن لای مرد شماره ۲ چین آن زمان در آن نشست گفت: معارض هیچ دولتی نیستیم, ما در برابر بردگی اقتصادی, از خود به صورت انفرادی و گروهی دفاع می كنیم. كشورها صرفنظر از جمعیت و وسعتشان باید متساوی الحقوق و متساوی الاحترام باشند, در امور یك كشور نباید به هیچ عنوان و بهانه مداخله شود و بكاربردن هر گونه وسیله از جمله راههای غیر مستقیم مداخله مردود است و با آن مبارزه خواهد شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید