چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

طبقه بندی سن در فوتبال


طبقه بندی سن در فوتبال
● جدول زمان بازی متناسب با سن فوتبالیست
▪ بزرگسالان : دو زمان ۴۵ دقیقه
▪ از ۱۹ تا ۱۶ سال : دو زمان ۴۰ دقیقه
▪ پایین تر از ۱۶ سال : دو زمان ۴۵دقیقه
▪ پاین تر از ۱۴سال : دو زمان ۳۵ دقیقه
▪ پایین تر از ۱۲ سال : دو زمان ۳۰ دقیقه
▪ پایین تر از ۱۰ سال : دو زمان ۲۵ دقیقه
▪ پایین تر از ۸ سال : دو زمان ۲۰ دقیقه
یک فوتبالیست متناسب با سن خود در تمرین و درک این ورزش پیشرفت می کند:
الف) تا سن ۸ سالگی :
بازیکن خود را به فوتبالیست های مورد علاقه خود تشبیه می کند. فوتبال ورزشی است که در آن کودک با توپ آشنا می شود . در این سن هیچ گونه عمل تکنیکی یا تاکتیکی را نباید از او انتظار داشت . هدف او در بازی این است که دروازه را هدف قرار دهد . روحیه بازی تیمی هنوز در او وجود ندارد. در حقیقت ، باید او را با لذت فوتبال عادت داده و اجازه دهیم که آزادانه بازی کند ، خصوصا هنگام شوت نباید او را دلسرد کرد .
ب) از ۸ تا ۱۲ سالگی:
در این دوران شناخت و آگاهی بسیار مهم است. بعضی اصول تاکتیکی (ساده ترین آن ها) به آن ها آموزش داده می شود.
کسب مهارت تکنیکی تفاوت هایی را میان کودکان ایجاد می کند. در این سن کودک اطراف خود را نگاه کرده و با یار بازی می کند، اگر چه او تنها به حاصل کار خود فکر می کند (و این کاملا طبیعی است).
دریبل ، حفظ توپ و غیره اصولی هستند که باید آموزش داده و تکرار شوند تا به آن ها کاملا مهارت یابند.
ج) از ۱۲ تا ۱۶ سالگی:
از ۱۵ سالگی نوجوان، کلیه حرکات اصلی یک فوتبالیست را می تواند انجام دهد. دانش تکنیکی و قوای جسمانی به او کمک می کنند که قبل از رسیدن به مسابقات رده ی سنی بالا از آخرین موانع عبور کند. در این دوران اجازه ندهید که نقص بازی او ادامه یابد، بلکه به او یاد بدهید که بازی خود را اصلاح کند. از سن ۱۲ تا ۱۶ سال نوجوان بازی غلط با سر یا بازی با یک پا انجام می دهد که به کمک مربی باید این اعمال اصلاح شوند. اما توجه داشته باشید که در این مورد به او زیاد فشار نیاورید.
د) از سن ۱۶ سالگی:
از این سن کلیه ی اصول و فنون فوتبال که نوجوان قبلا آموخته است، در ذهن استحکام می یابند. (تمرینات)) باید زیاد شوند. جوانان باید متناوباً و به طور منظم مسابقه و تمرین داشته باشند. تمرینی است که می تواند قدرت بدنی و وضعیت جسمانی بازیکن را مشخص کند. بعد از هر جلسه تمرین سنگین، و با معاینات پزشکی مداوم مشخص خواهد شد که آیا عکس العمل اعضاء بدن او هنوز مثبت است یا خیر.
▪ نتیجه :
سن تعیین کننده ی درجه ی مهارت است. شما نمی توانید چیزی را به یک نوجوان ۱۲ ساله یاد بدهید که آن را باید مثلا در سن ۱۸ سالگی یاد بگیرد. شناخت فوتبال به طور تدریجی انجام می گیرد. برای آن که کودک با اطلاعات تازه امکان آشنایی بیابد، نباید پلکان پیشرفت را به صورت جهشی طی کند.
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید