پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۵ دی ـ ۲۶ دسامبر ـ امریکاییسم


اصطلاح « امریكاییسم » كه ارتباطی به ایدئولوژی نداشته و یا گونه ای از آن نبوده از دسامبر ۱۹۴۳ ( اواسط جنگ جهانی دوم ) از ایتالیا كه نظامیان آمریكایی با روش و رفتار خاص خود در بیشتر بخشهای آن ازجمله شهر « رم » استقرار یافته بودند به گوش رسید و به تدریج در اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت . فیلمهای سینمایی هالیوود و گزارش رویداد ها و تحولات سیاسی و نظامی روز در گسترش این اصطلاح نقش فراوان داشت ، ولی تا زمانی كه تهدید شوروی وجود داشت با قصد منفی بكار برده نمی شد.
از زمان تشدید رقابت میان دولتهای بزرگتر اتحادیه اروپا با آمریكا بر سر نفوذ در خاورمیانه ـ تنها منطقه ای كه دارای ثروتی ثابت ، انحصاری و بادآورده (نفت ) است ـ این اصطلاح ؛ مفهوم منفی ( سلطه جویی به روش آمریكایی ) به خود گرفته است و اشغال نظامی عراق توسط آمریكا ( بدون تصویب سازمان ملل و در حقیقت موافقت سایر قدرتها ، جز انگلستان ) بر عمق مفهوم منفی آن افزوده است .
در اروپا ، طبقه الیت و مردان ملی و یا منطقه ای بزرگ ـ مردانی كه آز جاه و پول و منافع شخصی نداشته باشند و به اصولی معین پایبند باشند و بر سر این اصول سازش و مصالحه نكنند (رهبر) همانند دوگل به صورتی كه در گذشته بود دیگر وجود ندارد و بنا براین ضدیت با كارهای آمریكا ( آمریكاییسم ، نه مردم آمریكا و یا مقامات این كشور به عنوان فرد ) به میان مردم عادی و رسانه ها و مخصوصا مولفان كتاب منتقل شده است.
این اصطلاح اخیرا در روسیه هم شنیده می شود ، ولی روسها ، به اندازه غرب به نفت خاور میانه نظر ندارند و نگرانی آنان عمدتا از گسترش ناتو و نفوذ سیاسی آمریكا در كشورهای عضو جامعه مشترك المنافع CIS و حضور نظامی در آنهاست كه مسئله افغانستان باعث آن شده است. بر خلاف چین و هند ، روسها هم به صورت سابق در دولت خود مرد نامدار ندارند و ظاهرا برای رفع همین نقیصه بود كه در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۳ چند مرد نیرومندتر را هم به عضویت پارلمان انتخاب كردند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید