پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا باید شیر بخوریم؟


چرا باید شیر بخوریم؟
مصرف شیر در سلامت افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. تركیب های عمده شیر عبارت اند از آب، پروتئین، چربی، قند شیر (لاكتوز) ویتامین ها و مواد معدنی.
شیر یك ماده غذایی كامل است. یكی از تركیب های معدنی شیر، كلسیم است. كلسیم به استحكام استخوان ها و سلامت دندان ها كمك می كند. همچنین در لخته شدن خون و انتقال پیام های عصبی نقش دارد. هر لیوان شیر، حدود ۳۰۰ میلی گرم كلسیم دارد. یعنی ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن انسان به كلسیم را می توان با خوردن یك لیوان شیر تأمین كرد. اگر روزی سه لیوان شیر بخوریم، كلسیم بدن به طور كامل تأمین می شود.بچه ها بیش از سایر گروه های سنی به كلسیم نیاز دارند. شیر ویتامین هایی از جمله «آ»، «د»،
«ب ۱۲»، و «ب ۶» دارد. ویتامین «د» در جذب كلسیم بسیار مؤثر است.اگر هنگام خوردن شیر با اختلالات گوارشی مواجه می شوید می توانید شیر را به دفعات زیاد و كم كم بخورید یا از شیر كم لاكتوز كه در كارخانه ها تولید می شود استفاده كنید. اختلالات گوارشی و نفخ، به دلیل تجزیه نشدن قند شیر (لاكتوز) در بدن اتفاق می افتد. شیر «فسفات»، «منیزیم»، «روی» و «پتاسیم» هم دارد.پس حداقل روزی یك لیوان شیر بخورید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید