جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کریستین اسنوک هورخرونیه(Christian Snouck Hurgronje)


کریستین اسنوک هورخرونیه(Christian Snouck Hurgronje)
كریستین اسنوك هورخرونیه، استاد شریعت اسلامی در دانشگاه لیدن هلند و مشاور حقوِق اسلامی بود. وی زبان یونانی را آموخت و سپس وارد دانشگاه لیدن در رشته الهیات شد. پس از فارغ‌التحصیل شدن، به زبان‌شناسی زبان سامی پرداخت و موضوع رساله دكترای خود را موسم حج در مكه قرار داد.
او نیز همچون اسلاف خویش چهره درستی از اسلام ارائه نداد و با كج فهمی خویش در پایان رساله خود چنین نتیجه گرفت كه حج مسلمانان، ادامه سنت بت‌پرستی جاهلیت است. وی در سال ۱۸۸۱ در لیدن، به عنوان استاد علوم اسلامی در مركز تربیت كارمندان در هند هلند (اندونزی) منصوب شد و پس از آن طی سفرهایی به شرِق و بویژه عربستان، مجدداً جهت تدریس در دانشگاه و نیز مركزی مشابه مركز آموزش كارمندان در دلفت مشغول به كار شد.
از سال ۱۸۸۹، با تصدی مشاور حقوق اسلامی در جاوه و مستشار زبان‌های شرقی و شریعت اسلامی در خدمت اداره مستعمرات هلند درآمد و طی مدت اقامت خویش، به تحقیق راجع به زبان‌های رایج در اندونزی پرداخت و در نتیجه به زبان مالایی و عربی تسلط پیدا كرد. از این رو، فعالیت‌های وی عبارت بود از: تدریس در دانشگاه لیدن و دیگری مشاورت سیاسی در زمینه مستعمرات هلند؛ به همین خاطر، او از تحقیق علمی باز ماند.
در سال ۱۹۳۶ در شهر لیدن درگذشت و خانه وی هم اكنون در كنار مؤسسه مطالعات اسلامی در جهان نو قرار دارد.
● آثار :
بهترین شهر و از زندگی معاصر كه این دو كتاب بخش‌های مختلف رساله دكترای او هستند؛ مردم اتیه؛ كشور جاپور و مردمان آن.(این دو اثر، سخنرانی‌‌های او در امریكا طی سال‌های ۱۹۱۵-۱۹۱۴ بود كه شاگردش ونسینك تحت عنوان "نوشته‌های پراكنده هورخرونیه" منتشر ساخت.)
او گفتارهایی درباره اسلام، بویژه درباره ظهور، تحول دینی و سیاسی و اندیشه‌های جدید اسلام دارد.
منبع : موسسه گفتگوی ادیان


همچنین مشاهده کنید