شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۸ دی ـ ۲۹ دسامبر ـ انگلستان با این شمار نظامی آقایی می کرد!


۲۸ دسامبر ( دیروز ) در سال ۱۸۵۹ «جان فورتسكیو» تاریخنگار و مولف تاریخ ارتش انگلستان به دنیا آمد. وی در یك كتاب خود ارقام دقبق نیروی نظامی انگلستان ازسال ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۳ (دوران جنگهای ناپلئونی ) را با تفصیل و جزئیات آورده است كه نشان می دهد كه كل نیروی نظامی انگلستان از انگلیسی تا خارجی ( مستعمرات و مزدور) میان ۱۵۰ هزار و ۵۹۳ تن در سال ۱۸۰۴ و ۲۵۵ هزار و ۸۷۶ تن در سال ۱۸۱۳ بود . از رقم سال ۱۸۱۳ پنجاه و دو هزار و ۷۵۷ تن خارجی بودند . در همین سال جمع تلفات نظامی انگلستان در همه جنگهااز جمله جنگ با ایالات متحده ۲۴ هزار و ۴۵۵ تن بوده است.
ارقام جالب این كتاب مربوط به شمار نیروهای انگلیسی در مستعمرات این كشور در همان دوران است . از این اعداد چنین بر می آید كه شمار نیروهای اشغال كننده هند چند صد میلیونی به ۱۸ هزار تن هم نمی رسید به این شرح:
نیروهای تحت فرماندهی پایگاه مدرس ۹ هزار و ۱۹۱ تن ، بنگال ۵ هزار و ۴۴۰ و بمبئی ۳ هزار و۲۱۶ نفر.
با توجه به تسلیحات ضعیف آن زمان ، تنها ایجاد ترس و تفرقه و بزرگ جلوه دادن قدرت سلاحها و مهارتهای نظامی از طریق تبلیغات بود كه باعث می شد انگلستان « آقایی » كند. یكی از موارد این تبلیغات ترساندن مردم سرزمین های دیگر از انگلستان و این كه بدون اراده آن دولت كاری انجام نخواهد شد بود، به گونه ای كه مردم نا آگاه و متفرق در ممالك تحت نفوذ انگلستان هر رویداد كوچكی را نتیجه سیاست آن دولت می دانستند و این درسی است كه هرگز نباید فراموش شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید